Annons:
Etikettbemötande
Läst 4704 ggr
candycandye
2010-12-04 23:49

råd till utomstående

Min pappas bror har fått en stroke för ett tag sedan.

För att förklara hela den sorgliga historien i korta drag, hans son tog livet av sig för några år sedan, deras lillebror och fru miste båda livet i canser och min familj tog hand om deras barn och nu den här stroken.

Redan när pappas brors son tog livet av sig slutade hans livskraft, han ville inte mer. Drog sig undan, deprission.helvetet kom.När deras lillebror och fru dog blev sorgen bara större..

Hans stroke gör att han inte kan prata, lärt sig att säga ja och nej men inget annat, han bara gråter. Hans kropp har låst sig och han vägrar att träna upp sig…känns väll inte meningsfullt.

Vi i vår familj som nu har fått 2 till, det har inte varit problemfritt men vi vill ju hjälpa..

Pappa försöker och jag har skickat kort då och då, teckningar mm…hur ska vi bete oss?

Finns det några råd?

Jag vill så gärna träffa honom och förlåt om det låter löjligt men jag vill inte göra fel, göra honom generad.

Borde väll bete mig som vanligt men om han inte kan prata, ska jag prata ändå?

Förlåt för dumma frågor, vill bara inte förvärra bara bidra med något…

Annons:
Maria
2010-12-05 21:42
#1

Det kan ju vara bra att veta vilken sorts afasi han har drabbats av. Förstår han allt men kan inte uttrycka sig? Eller förstår han rentav inte vad som sägs?

Oavsett om han var deprimerad innan så kan gråt, melankoli och depression vara en del av sjukdomen/stroken.

Försök att prata med personalen så att du kanske får veta lite mer men annars så tror jag att du ska vara precis som vanligt. Om han förstår tal så finns det "pekböcker" med bilder i som kan vara väldigt användbara när han ska prata. Han kan kanske peka och du komma fram till vad han menar.

Jag tror det ger sig när ni väl träffas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
2010-12-07 10:16
#2

Det är viktigt att du har kontakt med honom och är naturlig i ditt uppträdandde

Det är allt för vanligt annars att folk drar sig undan när något sådant här inträffar i en mäniskas liv så man blir väldigt ofta isolerad från omvärlden efter en allvarliggare sjukdom

Lycka till i framtiden och kom gärna tillbaka och fråga om det är något du funderar över

candycandye
2010-12-09 18:10
#3

Tack för svar!Allt uppskattas då jag gärna vill, vill så mycket men vill inte göra fel. Ska försöka och spec nu i juletid känns det extra viktigt med ett besök..depptider för många och spec för honom,,

[Beavis]
2010-12-09 20:23
#4

Om han förstår dig och på annat vis är normal utom att språket är borta. Så tycker jag att du skall behandla honom och uppträda normalt. Finns ingen anledning att dadda honom som jag kan tänka mig att man gör mer eller mindre medvetet. Jag tror att han uppskattar det beroende självklart på hans personlighet.

Upp till toppen
Annons: