Annons:
Etikettklotterplanket
Läst 2805 ggr
[SvenA]
2010-10-16 11:54

Nu kommmer kylan

Nu är kylan tyvärr här i dag har vi 5.8 grader kallt men strålande solsken

Jag gillar inte kylam alls hur är det för dig ?

Annons:
Mammzing
2010-11-16 09:48
#1

Ner till -5 är helt ok för mej!
Då fryser markytan till å man slipper leriga hundtassar.
Skulle vilja ha en dec snö också.
Men sen får det vara bra med vinter för min del!

[SvenA]
2010-11-16 11:32
#2

För nig får dettgärna snöa bara det inte hamnar på gångvägarna där jag ska fram för det blir i alla fall lite ljusare med snö

[Beavis]
2010-11-18 23:02
#3

Blir det snö på allvar är rullstolssäsongen slut för min del.

Får börja gå eller cykla istället.

[SvenA]
2010-11-19 11:16
#4

Det är du som kan det men för oss andra så kommer det att bli riktigt tuft

Jag var och skaffade ett par termobyxor i förrgår för att slippa kylan lite grand

[Beavis]
2010-11-19 11:57
#5

Ja jag är verkligen lycklig på den fronten. det är väll en av få glädjer i livet. Jag vet dock hur det är att försöka ta sig fram i snömodd och snödrivor i rullstol. Hur man förfryser händerna på iskalla och hala drivringar. Hur snön samlas längs låren då de samlas upp av handbromsarna och/eller fläskpressarna.Hur man står och slirar ibland på isplättar mm.

Som blind och synskadad är ju helvetet med alla iskockor och små snövallar överallt ett hinder.

Maria
2010-11-27 10:43
#6

Jag avskyr kyla och snö.

Numera är min balans inte så bra heller så det blir extra svårt att gå.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[SvenA]
2010-11-27 10:50
#7

Jag fryser numera om händerna trots vantar så även jag tycker om när det är varmare

Att gå i en massa snö om man är det minsta ostadig är väldigt jobbigt

[Beavis]
2010-11-27 17:27
#8

Jag tror jag har gnällt om det förr men nu kommer det igen: I vårt område plogar kommunen/vägverket  eller vilka det nu e som ansvarar för det? bara på huvudvägen i området så småvägarna runt husen är igensnöade länge tills fastighetägaren (kommunen) får rslet ur och plogar. DET är irriterande. Dessutom bor jag i Handikapplägenhet som ju ska ha extra service gällande sånt pga funktionshinder och olika hjälpmedels framkomlighet.

[SvenA]
2010-11-27 17:48
#9

Du får väl påpeka det för kommunen för ni betalar ju hyra för att få det tillgängligt så på kommunen och fråga varför inte ni får tillgänglighet

[Beavis]
2010-11-27 18:39
#10

Jag har nog gjort det ett par ggr. de säger bara att det ska fixas snart. men det är samma visa varje år.

[SvenA]
2010-11-27 19:33
#11

Då gäller det att vara envis eller gå till lokalpressen

[Beavis]
2010-11-28 01:49
#12

Med de nya ändringarna i hyreslagen lär ju värden hämnas med att dubblera min hyra om jag gör det……

De har ju fått ännu friare tyglar nu att sätta vilka hyror de vill sen någon vecka tillbaka.

Maria
2010-11-28 09:07
#13

#12 Va, det har jag inte hört talas om. Det här med hyressättningen alltså.

Har du någon länk eller liknande? Jag har försökt att googla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[SvenA]
2010-11-28 10:12
#14

Det är en ny hyreslag som gälller från och med årsskiftet

Det innebär att allmännyttan inte längre ska vara marknadsledande i hyressättningen så dom privata värdarna kommer att få vara med och påverka hyressättningen på ett sätt som inte fanns förut

men det ska fortfarande vara en förhandling melllan hyresgästföreningen och värden precis som förut

Det som kan påverka hyrorna är bland annat läget och efterfrågan på orten

Jag tror att det står en del om detta på Hyresgästföreningens hemsida för den som vill födjupa sig i detta lite mer

Jag har tyvärr inte kunnat få vara med i detta på grund av att jag inte får ledsagning för sådana ändamål

Maria
2010-11-28 10:23
#15

Tack Sven.

Jag hittade denna text och det låter ju ganska illa faktiskt.

"Så kan hyresnivåerna
saxas upp steg för steg

Påtaglighetsrekvisitet, som finns inskrivet i hyreslagen, innebär att en hyra i en privatägd fastighet inte påtagligt får skilja sig från hyrorna i allmännyttan.

Cirka fem procent högre hyra för en likvärdig lägenhet anses dock enligt praxis som acceptabel.

Om påtaglighetsrekvisitet inte tas bort, när det nya lagförslaget träder i kraft vid årsskiftet, kan en fastighetsägare sätta sina hyror fem procent över en annan fastighetsägare. Därefter kan den första fastighetsägaren sätta sina hyror fem procent över den andra fastighetsägaren. Och så vidare."

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2010-11-28 11:47
#16

Så är det, de har öppnat upp ett kryphål för värdarna at trissa upp hyrorna i attraktiva områden. och då det råder bostadsbrist i tex hela stor-stockholm har vi underbara tider framför oss.

ps jag länkade till hyresgästföreningen i Svens senaste inlägg.

[SvenA]
2010-11-28 12:03
#17

Det är faktiskt skrämmande det som hålller på att införas. det är första steget mot marknadshyror.

När marknadshyror slår igenom så kommer bara dom med dom riktigt höga inkomsterna att kunna bo i stadskänorna. så vi kommer inom inte en allt för lång tid få se olika bostadsområden efter inkomsterna.

Så dom med dom riktigt låga lönerna kommer då att få bo i dom sämsta bostäderna precis som det var förut i vårt land och det är faktiskt inte så många år sedan det var verklighet.

Så länge vi inte bygger samhället på gemensam solidaritet så kommer vi att ha ett två tredjedels samhälle, där dom med dom minsta inkomsterna kommer att ha det betydligt svårare i samhället och få dom sämsta levnadsmöjligheterna

Se bara vad som har hänt inom den personliga assistansen som man håller på och raserar fullständigt. Och av helt politiska skäl sätter folk i husarest hellre än att ge dom som har behov av en annan person för att kunna få leva ett värdigt liv på sina egna förutsättningar.

Så det är inte bara vädret som blir kallare det är hela samhället som blir allt kallare tyvärr

Det finns en text i bibeln som säger följande som man borde ta till sig lite mera

"Bären varandras bördor"

Om vi alla levde lite mera efter detta så tror jag vårt samhälle skulle bli betydligt bättre för oss alla. och vi skulle kunna komma fram till målet ett SAMHÄLLE FÖR ALLA. även för oss med stora funktionshinder efter sjukdom eller medfödda besvär.

[Beavis]
2010-11-28 15:27
#18

Jag har kanske fel? Men Svenskarna har ju visat två val i rad nu att vi inte vill ha "ett samhälle för alla". Vi vill inte ha ett integrerat samhälle där människor med olika klasstillhörighet och livsbetingelser eller etnicitet skall kunna bo tillsammans.

Det bästa åt de som har råd med det. vi andra skall slåss om smulorna.

[SvenA]
2010-11-28 15:40
#19

Det senaste inom den kommunala verksamheten är att man ska bygga all social omsorg på frivilliga krafter och välgöremhet

Så nu är det klart utalat att vi med funsktionshinder efter sjukdom eller med födda funktionshinder ska bli hjälpta av helt frivilliga krafter och välgörenhet

Så nu måste man skafa sig en stor skäärmmössa så att man kan få plats med dom allmosor man eventuellt kan komma att få av våra välgörare

[Beavis]
2010-11-28 18:07
#20

jag ska vika till en papkartong att sitta på och lite annat man kan behöva för livet på gatan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: