Annons:
Etikettstrokeberättelser
Läst 8834 ggr
[SvenA]
2010-11-06 19:32

Skickades hem - nu är Yvonne förlamad

"Migrän", sade läkarna. Yvonne Karlsson, 54, fick värktabletter och skickades hem. Först vid tredje läkarbesöket upptäcktes att hon drabbats av en hjärnblödning. I dag är hon förlamad och sitter i rullstol.

- Det är förskräckligt. Om jag fått hjälp i tid kanske det inte behövt bli så här, säger hon.

Läs hela artikeln här

Annons:
Maria
2010-11-07 10:21
#1

Helt gräsligt att det kan få hända.

Migrän är visserligen en folksjukdom men alla vet att uppkommer en huvudvärk som man tidigare inte haft och dessutom med andra tecken som sluddrande tal och balansproblem (vilket även Migrän kan ge) så ska man agera snabbt.

Detta vet de flesta människor och att två läkare missar detta är ytterst anmärkningsvärt.

Jag har legat inne ett par gånger på neurologen och jag minns sänggrannar som kommit och gått. De flesta kvinnor som drabbats av en fruktansvärd huvudvärk plötsligt. De blev röntgade och hölls under observation ett dygn. Oftast så var det inget annat än Migrän men en kvinna hade fått en stroke minns jag.

Man måste ta alla på allvar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
2010-11-07 11:28
#2

Jag tror att vi kommer att få uppleva mycket mer av sådant här för tempot på våra akuter är så högt att det inte lämgre kan vara säkert att få rätt diagnos

Allt ska faktiskt ske i en rasande fart i dagens samhälle och sjukvården är inte undantagenpå något sätt och då kommer det med automatik att blir flera misstag

Mammzing
2010-11-16 09:46
#3

När jag blev hämtad av ambulansen så trodde dom att det var ögonmigrän. Det här var en måndag. 
På onsdagen magnetröntgades skallen och man hittade två proppar. Men det fick jag inte reda på förrän på torsdagkvällen.

Men jag mår bra, är bara lite trött.

[SvenA]
2010-11-16 11:38
#4

Det bevisar att man allt för ofta tar fel man tar det inte på tillräckligt allvar känns det som och det beror på hur propparna sätter sig hur drabbad man blir

Yatsy
2010-11-19 23:34
#5

Tråkigt att det ska behöva hända.

Hur menade han egentligen? -"Läkaren följde dom riktlinjer vi hade då", alltså menas, att om någon kommer in med svår huvudvärk tal-balansvårigheter Ska denne skickas hem med alvedon.hoppas han ändrade riktlinjerna sedan.tråkigt.

granqvist89
2011-02-26 23:08
#6

känner igen mig i era historier. Jag kom upp till läkaren efter 6 dagar av sprängande huvudvärk, jag hade tidigare haft proppar i benet och nyligen fått barn. Men han sa att det var spänningshuvudvärk (inte äns migrän) och sa att jag skulle äta alvedon.Kollade inte blodtryck eller nått. Senare på kvällen böt helvetet loss och morgonen efter var det konstaterat stroke.

Jag blir så upprörd när jag ser att läkare fortsätter att göra om samma misstag, better safe than sorry. Tycker det är dax för läkare att förstå det.

Annons:
granqvist89
2011-02-26 23:08
#7

känner igen mig i era historier. Jag kom upp till läkaren efter 6 dagar av sprängande huvudvärk, jag hade tidigare haft proppar i benet och nyligen fått barn. Men han sa att det var spänningshuvudvärk (inte äns migrän) och sa att jag skulle äta alvedon.Kollade inte blodtryck eller nått. Senare på kvällen böt helvetet loss och morgonen efter var det konstaterat stroke.

Jag blir så upprörd när jag ser att läkare fortsätter att göra om samma misstag, better safe than sorry. Tycker det är dax för läkare att förstå det.

[SvenA]
2011-02-27 11:22
#8

Tyvärr så kommer det att fortsätta eftersom vissa läkare inte verkligen vill lyssna på vad patienten verkligen säger

skrållan
2011-04-12 12:11
#9

Precis samma sak hände mig……Fast jag har migrän sen förut men detta anfall ville inte gå över…..Jag tog alla mediciner som jag har sprutor och tabletter men det släppte inte…Det var på en Söndag på Måndag eftermiddag åker jag in på akuten men blir hemsjickade dom säger att det är migrän…..Tisdag vaknar jag och är förlamad på vänster sida och har fortfarande väldigt ont i huvudet….Jag ringer då sjukvårdsrådgivningen dom ska ringa upp mig,,,,,det dröjer över 4 timmar innan jag hör något ifrån dom och då är det min man som ringer upp dom…….Åker in till HC där doktorn gör några neuroundersökningar och säger sedan att jag ska in till lassa…..Han skickar en remiss med där det står misstänkt Hjärninfarkt……..Det dröjer ändå tils´ls på Fredag kväll innan dom hittar vad som är fel…..Då har jag gått igenom en jävla massa röntgenundersökningar och ryggmärgsprov mm…Det var en Carotis dissektion…..Detta var i Sept 09 nu jobbar jag halvtid…..Jag blir oxå fort trött och har svårt med koncentrationen och minnet….Men jag är glad att allt ändå gick relativt bra…Jag var 37 år när det hände…

iMacKalle
2015-04-24 12:47
#10

Värre kommer det att bli.

Läkarna på VC har beordrats av myndigheterna att ägna sig åt varje patient i 15 minuter för de 350:- det kostar. Behöver patienten mer tid får denne boka en till tid för ytterligare 350:-

För multisjuka äldre patienter innebär detta "Ättestupan"


Upp till toppen
Annons: