Annons:
Etikettallmänt
Läst 3330 ggr
[SvenA]
2010-10-08 15:22

Varför ingen öppen debatt?

Hela handikapprörelsen säger sig arbeta för ett samhälle för alla. men varför förekommer det ingen öppen debatt omkring dessa viktiga frågor? jag har sökt efter olika öppna debattforum på dom olika förbundens hemsidor. Men det verkar inte finnas några som är öppna så att man kan vara med och föra fram olika åsikter i dom handikappolitiska frågorna.

Kan det vara så att man inte vill ha en levande debatt i dessa mycket viktiga frågor eller vad beror det på ?

Det måste vara ett fel någonstans eftersom det inte finns öppna debattforum? Är man rädd för att få kritik för att man inte gör tillräckligt i dessa viktiga frågor? Eller beror det på att man är rädd för en massa arbete?

För att vi ska få gehör för dom kraven vi har på samhället så måste vi som är beroende av att samhället är anpassat, också vara beredda att dela med oss av vårt kunnande. Och inte behålla det för oss själva genom att bara arbeta i det tysta. för om vi inte har en levande öppen debatt omkring dessa viktiga saker så kommer vi aldrig att få ett samhälle för ALLA. Där även vi med funktionshinder får vara ned på våra egna villkor.

Vi måste visa oss mera i samhällsdebatterna och på alla sätt föra fram dom förändringar som behövs för annars sitter vi snart på olika institutioner som det var för 40 år sedan. Och det vill väl ändå ingen av oss behöva göra igen eller hur?

Annons:
[SvenA]
2010-10-23 11:28
#1

Ingen som har en åsikt om varför man inte debatterer dessa viktiga frågor

Är det fullständigt ointressant hur samhället fungrar för personer med funktionshinder och som är beroende av samhällets hjälp och stäöd för att få vardagen att fungera på ett bra sätt

[Beavis]
2010-10-25 00:14
#2

Jag tror att de flesta har resignerat eller hoppas att allt löser sig ändå? annars finns det en konsesnus i samhället för tillfället att man som strokedrabbad eller funktionshindrad (vilket ju är i princip samma sak) får skylla sig själv och inte vill ligga den skattebetalande majoriteten till lags?. Rätta mig om jag har fel

[SvenA]
2010-10-25 09:45
#3

Något fel är det i alla fall. eftersom man inte vill ta upp debatten

Pirjo
2010-11-23 15:00
#4

STROKE- Riksförbundet har ju ett forum där ju faktiskt också handikappolitik är en av rubrikerna

http://www.strokeforbundet.se/debattjuli2009/debatt.asp

Nu vet jag ju inte om det är nånting sånt här du är ute efter, men det finns alltså. Det ska finnas ett annat strokeforum också, men om handikappolitik tas upp där vet jag inte.

[Beavis]
2010-11-23 15:23
#5

Detta är ju ett bra debattforum även det.

Ska kolla in det lite, jag tror nog att Sven vill ha igång debatten här också som varit lite tam. Stroke leder ju i många fall till handikapp genom olika förlamningsskador och liknande.

Pirjo
2010-11-23 15:36
#6

#5 Nja, i #0 efterfrågar han  ju öppna debattforum där man tar upp handikappolitik och kritiserar förbunden för att inte ha det…. Strokeförbundets forum har funnits ett bra tag, så uttalandet och kritiken i #0 stämmer inte riktigt.

Här är det nog lite svårt att få igång mer debatt. Det finns alltför lite om stroke som ju borde vara huvudämnet i ett forum som heter stroke.ifokus.

Annons:
[SvenA]
2010-11-23 16:55
#7

Att det finns lite om stroke beror på medlemmarna själva

Jag själv har inte haft stroke så jah kan inte så mycket om de mer än vad jag kan läsa mig till

Så det är helt upp till alla besökare att komma hit och skriva om precis det man själv vill skriva om

Beträffamde kritiken mot handikapprörelsen i stort för att inte driva öppen debatt så vidhåller jag denna och jag har precis varit inne på länken och där förekommer det ingen öppen debatt om hur handikappolitiken i landet ser ut på olika sätt

Det senaste handlade om valet men där finns det ingen kommentar eller debatt heller så även Strokeförbundet är tysta

Se bara på alla neddragningar av den personliga asssistansen den drabbar även strokedrabbade det hörde jag bar för ett par daga sedan

[Beavis]
2010-11-23 23:27
#8

#7 Här har du länken för att komma in på Strokeförbundets debattsida om handikappolitik.

Jag har inte kollat så jättemycket där men det är lite insändare iaf.

Jag skulle vilja efterlysa fler artikelskrivare och Medarbetare till denna sida som har haft stroke. Hör gärna av er til SvenA om det.

På det sättet kan vi höja kvaliteten på sidan med mer relevanta artiklar u er synvinkel.

[SvenA]
2010-11-24 09:25
#9

#8 Det var den sidan jag tittade på och där finns det ingen öppen debatt om var strokeförbundet står i vissa frågor exempelvis assistansverksamheten som blir allt sämre även för dom strokedrabbade och det finns massor av sådan frågor som skulle behövas lyftas fram bätter och mera från alla förbunden

Upp till toppen
Annons: