Annons:
Etikettbemötande
Läst 4067 ggr
[SvenA]
2010-09-06 22:41

Hemtjänst via övervakningskamera

TT

Publicerad 06 september 2010

Hemtjänsten i Backa i Göteborg har monterat upp övervakningskameror hemma hos några av sina brukare. I stället för att göra ett sent hembesök tittar personalen till vårdtagarna med hjälp av kameran, som oftast är riktad mot sängen.

ÄMNEN

Vill du läsa fler artiklar som handlar om:

Äldreomsorg – Det ger en ökad trygghet till omsorgstagarna, säger Enhetschefen för Hemtjänsten Annika Ljung till Sveriges Radio Göteborg.

Kameraövervakningen är ett pilotprojekt som ska utvärderas senare i höst.

Texten kommer från Dagens samhälle

Annons:
[SvenA]
2010-09-07 12:34
#1

Detta är ytterliggare ett sätt att försämra den personliga omvårdnaden för dom personerna som har behov av en sådan hjälp

Man behandlas sämre än boskap i dagens sociala omvårdnaden det måste bli ett slut på att ständig försämra för oss som har behov av personlig omvårdnad för att kunna leva ett värdigt liv

Rosenvialens
2010-09-18 01:46
#2

Ja,det är mycket man undrar över..om man säger ,så håller med dig.

[SvenA]
2010-09-18 11:48
#3

Nu håller man på i Västmanland på med ett expriment med en vänskapsrobot så nu ska allt ske utan en mänsklig kontakt vilket samhälle blir inte detta där vi inte längre ska ha mänsklig kontakt

Rosenvialens
2010-09-18 13:09
#4

Man kan fråga sig om dom som bestämmer, eventuellt eller ens haft någon anhörig med sjukdom någonsin,eller en gammal människa i sin närhet.

[SvenA]
2010-09-18 15:54
#5

Man börjar faktiskt tvivla på deras förmågor att kunna vara medmänskliga i något samanhang.

Detta ska man ha i åtanke i morgon när man ska göra sin plikt och gå och rösta.

Rosenvialens
2010-09-18 16:47
#6

Jag tycker det svårt att förstå politik,även om jag gärna vill.

Men vem av,bryr sig egentligen om människorna som har det svårt.,är gamla,sjuka,hemlösa,utstötta,arbetslösa,invandrare och många fler människor.

jag hittar ingen..

Annons:
[SvenA]
2010-09-18 16:57
#7

Man måste göra ett val utifrån sin egen övertygelse.

Det viktiga är att man tar ställning efter sin egen övertygelse. Titta på vad respektive parti har gjort förut och bilda dig med stöd av detta din egen övertygelse, det finns inget parti som är bra på allt. Så det helt perfekta partiet finns inte och kommer aldrig att finnas. Man får ta det minst skadliga efter vilken uppfattning man har i vissa sakfrågor.

Man behöver heller inte rösta på samma parti i alla 3 valen. Man kan mycket väl ´välja 3 olika partier om man vill? Det viktiga är att man gör ett aktivt val och visar att man bryr sig om vår demokrati

Rosenvialens
2010-09-19 04:26
#8

Ja,man får väl försöka som du säger utifrån sin egen övertygelse.

Men det är lite av en djungel och vem kan man lita på i politiken lite så känns det.ja får se va det blir nu.

[SvenA]
2010-09-19 11:39
#9

Visst är det en djungel men utgå från vad du själv tycker

Ett sätt att påverka samhället år det håll man själv vill är att enegagera sig på olika sättt det kan vara genom insändrae eller att man går med i en förening eller parti det viktiga är att man tar ställning för det man tror på är riktigt och bra för den stora massan

Och att man ser till solidariteten

Mona22
2010-10-10 23:58
#10

Det handlar ju inte bara om allt är bra med personen. det handlar ju om det sociala. Jag blir så ledsen när jag läser detta. Finns det inte ens tid att gå dit och kolla till personen i fråga? uschSkrikandes

Hur ska man kunna se om allt är okej bara genom att titta på en skärm. Kanske mår personen dåligt psykiskt. Då hade jag velat vara där och pratat och inte bara kollat på en skärm.

Vänskapsrobot!!! Är inte gamla/sjuka/funktionshindrade värda mer? Gråter

[SvenA]
2010-10-11 14:23
#11

Vi är inte alls uppskatade av myndigheterna vi är mer eller mindre till besvär bara

Det finns inget som heter social gemenska p i deras värld länggre

[Beavis]
2010-10-13 03:42
#12

Vi får hoppas att denna robot är tänkt som ett komplement till den vanliga vården? I dagsläget kan ju en robot inte sköta hemtjänt och vårdarbetet alls egentligen utan roboten blir nog en hjälp i kommunikationen med och övervakningen av den vårdkrävande.

[SvenA]
2010-10-13 11:21
#13

Men en robot kan inte ersätta den så viktiga persomliga kontakten

Och jag anser att vi måste få ett mera mänskligt samhälle där vi verkligen bryr oss om vvåra medmänniskor och tar hand om varandra på ett personligt plan

Annons:
[Beavis]
2010-10-13 13:05
#14

Ja det är ju det optimala. Men som det är nu så är ju hemtjänsten hos vårdtagaren kanske tjugo minuter i snitt per gång. Däremellan kan ju denna robot vara en länk till en sambandscentral där de kan be om hjälp om det är något eller kanske prata en stund om det finns tid osv…

[SvenA]
2010-10-13 14:25
#15

Det finns redan i dag trygghetslarm med tvåvägskommunikation utan bild.

Det kommer alldrig att bli tid för lite skitsnack den vägen skulle jag tro?

I dag ska man vara glad om hemtjänstpersonalen hinner innanför dörren innan dom är borta igen.

Det är likadant med den städhjälp man kan få via hemtjänsten. jag ser hos min svärmor som har en tvåa och det tar knappt 10 minuter för personalen att flänga runt.

Dom lyfter alldrig på en matta eller annat som kan stå i vägen så dagens hemtjänst ger jag inte mycket för.

Mona22
2010-10-13 18:51
#16

#15 jag jobbar inom hemtjänsten så jag vet hur det är.
Vi har sådan tidspress på oss så man hinner ingenting. Man har i snitt en halvtimme hos varje person och i den tiden är det inräknat att komma dit på ett eller annat sätt. man kan alltså lätt räkna ut att bor personer långt bort så behöver man egentligen en flygande matta.

Förutom det har de flesta hemtjänster så att man måste ringa i telefonen och meddela att man kommit dit och när man går. ett extra stressmoment och de kontrollerar hur länge man varit hos personen också. 
Dagens hemtjänst är dålig. Jag brukar stanna kvar lite extra hos den jag är hos sist. särskilt om det är någon man känner bra. Spelar ingen roll att det är på fritiden.

Det där att lyfta på saker och mattor och sånt, det får vi inte göra Obestämd
Samma om någon ska ha städat så får vi inte gå på promenad istället. Men det struntar jag i. Jag gör vad de vill.

[Beavis]
2010-10-13 19:15
#17

#16 Det där känner jag igen ifrån hur de tar hand om min farmor.

Det var ett jäkla rixande och fixande mellan henne och hemtjänsten imnnan de accepterade att göra saker på hennes vis. I början läste de i sin journalanvisning vad som skulle göras och gjorde det oavsett ad hon tyckte?

Nu har vi det så att de frågar om hon behöver hjälp att städa eller så? ibland kommer de bara in och oratar en stund, vilket hon uppskattar.

Just den här tidspressen gör ju att hon säger nej till städning för hon vill delta inte bara sitta och titta på. Som blir fallet om de ska städa en trea på 20 minuter.

Upp till toppen
Annons: