Annons:
Etikettbemötande
Läst 1826 ggr
Leffe
2010-09-07 18:30

Vill du vara ensam i ditt sovrum?

Vill du vara teve-övervakad i ditt sovrum? Motivera gärna ditt svar

Annons:
[SvenA]
2010-09-07 19:17
#2

t är väl en självklarhet att man inte vill bli övervakad i sitt sovrum av helt främmande personer som kan sitta och titta på en och göra sig lustig över ens person

För det är alltid risk med sådana här saker och varför ska vi som har behov av praktisk hjälp av en annan person behöva stå ut med detta

Även vi vill ha våran personliga intigritet för vi är faktiskt människor och inte boskap även om vissa tycker att vi bara är till besvär

[Beavis]
2010-09-08 03:06
#3

Jag vill det inte heller, det är klart att man inte vill bli iaktagen. Men jag funderar på det att om man är gammal och/eller svårt handikappad och har en tendens att falla  kunde det kanske underlätta om denna kamera endast kunde aktiveras om man larmat vid falllarm?

[SvenA]
2010-09-08 10:18
#4

Att det skulle vara ett komplement till trygghetslarmet som man själv bara kan kontrolera är en helt annan sak

[Beavis]
2010-09-08 22:05
#5

Det är vad jag utgår ifrån? Men tyvärr är sånt ofta början på ett övervakningssamhälle där de sitter i centraler och övervakar vad som sker, jag kanske är paranoid? Men grundtanken som jag förde fram är ju bra komplement till hemtjänsten tror jag.

[SvenA]
2010-09-09 12:02
#6

Risken för missbruk är väldigt stor i dessa fall för allt som finnns ute på nätet går alltid att komma åt och missbruka och det finns alltid människor som vi göra sig lustiga på andras bekostnad

Tänk dig själv att ett villt främmande gäng sitter och tittar på hur du beter dig i sovrummet är det verkligen sådant samhälle vi vill ha

Är det inte bättre att säga som dom tänker ni är bara en kostnad i samhället som vi inte vill vara med och betala för och igentligen ska ni inte få finnas i samhället det är den yttersta konsekvensen av detta

Annons:
[Beavis]
2010-09-09 12:45
#7

Det är självklart en risk att någon/några hackar sig in på dessa kameror. Och de är ju inte någon optimal lösning. Man kan ju rikta dem emot något annat kanske som en fåtölj eller i köket om man spenderar mest tid där?

[Beavis]
2010-09-10 22:01
#8

Som strokepatient eller vad man ska kalla det är man ofta halvsidesförlamad vilket ju ger ett väldigt rörelsehinder och medför att man kan ramla och kanske inte tar sig upp. Då kan kanske en kamera kopplad till larmet vara bra?

[SvenA]
2010-09-10 23:27
#9

Förutsättningen måste i så fall vara att man själv bara kan aktivera den

Normalt med trygghetslarm är att man har en tvåvägskontakt via högtalare

Ska man tänksa på fallmöjligheterna så måste man i så fall ha en kamera i varje rum

Upp till toppen
Annons: