Annons:
Etikettbemötande
Läst 3732 ggr
[SvenA]
2010-05-16 16:00

Allas lika värde bara en massa vackra ord

Man säger att alla mäniskor är lika mycket värda men det är bara en massa vackra ord

Det märker man om man har ett funktionshinder som gör att man har behov av en

Annan person för att man ska få sin vardag att fungera på ett bra sätt och ha ett

Värdigt liv på ens egna förutsättningar och sina egna villkor.

Tjänstemänen som ska se till att vi verkligen får det stöd och hjälp vi har behov av

Gör allt de kan för att vi inte ska kunna leva ett värdigt liv på våra egna villkor och

Våra egna förutsättningar .

De i fråga sätter hela tiden om det verkligen är nödvändigt med all den hjälp och

Stöd som vi efterfrågar .

De drar ner på antalet timmar vi behöver hjälpde vill intte att vi ska få leva som

Andra så kallade friska mäniskor i samhället vi ska bara sitta hemma i våra bostäder

Och inte tro att vi är något vi ska framförallt inte ifrågasätta vad de säger för de vet

Bättre än vad vi själva vet om våra liv och hur vi vill leva kan vi inte själva avgöra tror de.

Det sägs att manalltid kan överklaga det som tjänstemännen har beslutat men även det

Är bara en massa vackra ord på ett papper för sanningen är den att våra förvaltningsdomstolar

I 99 fall av 100 tycker som tjänstemänen och dömmer till deras fördel till nackdel för den som

Har ett funktionshinder och är i beroende av en annan människa för att kunna fungera i sin vardag.

Politikerna säger att alla lagar och konventioner som sverige har skrivit under ska gälla och inget annat men sanningen är den att de låter tjänstemänen och förvaltningsdomstolarna härja helt fritt

Och tillåter att mäniskor som har ett funktionshinder som gör att man är beroende avv andra mäniskor för att få sina dagliga liv att fungera tillfredställande inte får det stöd och hjälp som föreskrivs i alla lagar och komventioner .

Fast vi är ju bara en liten del av mäniskorna som finns i samhället så det gör inget alls om man inte ser till att vi får leva ett anständigt liv med våra egna förutsättningar och påvåra egna villkor .

Vad de inte själva tänker på att det om en sekund kan vara de själva som kommer att få dessa behov

Och då kommer de att skrika väldigt högt och säga att var det verkligen så här det fungerar men det är klart att de lever ju inte i samma verklighet som vi som har hjälpbehov lever i och de har alltid sina gräddfiler in till vården och omsorgen

Det är nu verkligen hög tid att man verkligen ser till att även vi får leva ett värdigt liv på för os ett acceptabelt sätt

Vi är också helt vanliga mäniskor med pricis samma behov av att få vara med i samhällsgemenskapen som allade så kallade friska mäniskorna får göra men för det krävs det att vi får den praktiska hjälpen vi behöver för att kunna göra det

Annons:
Leffe
2010-06-03 11:23
[SvenA]
2010-06-05 13:56
#2

Det är va ckra ordbara man följde lagar och föreskrifter vi har i vårt samhälle

Mona22
2010-06-18 14:56
#3

Jag jobbar inom äldrevården och jag håller faktiskt med i det du skriver. De äldre eller funktionshindrade har inte samma värde och måste bråka för att få mer timmars hjälp.Jag blir så arg på det!Skrikandes

Allt handlar bara om pengar, de får inte mer tid än att de precis klarar sig.

[SvenA]
2010-06-18 16:41
#4

Man ska vara glad om man överhuvudtaget får någom hjälp alls av kommunerna

Mona22
2010-06-18 19:04
#5

#4 jo det är sant och det är helt idiotiskt! förstår inte hur de tänker. Tänk om de själva hamnade i den situationen , då skulle det minsann bli annorlunda.

[SvenA]
2010-06-18 21:05
#6

Det är bara attt de själva har sett till attt de aldrig behöver hamna i vår sits de har egba gräddfiler och andra förmåner som vi bara kan drö,mma om

Annons:
Mona22
2010-06-18 22:58
#7

jag tycker det är helt otroligt att det kan vara så i ett samhälle som talar så mycket om jämnlikhet och allas lika värde.

Ska verkligen funktionshindrade behöva sitta hemma och aldrig komma ut pga de inte blir beviljade mer tid?

usch! Jag vill verkligen inte bli gammal eller sjuk…

[SvenA]
2010-06-18 23:07
#8

Jag tycker verkligen synd om alla som nu t´vingas attt växa upp i dettta samhälle

Det är ju faktiskt som så att man har röstat fram det allternativ som framför alla andra är förespråkare av den egoism som nu finns i vårt samhälle

Det är viktigare attt sänka skatterna än attt låta funktionshindrade får den hjälp och stöd som är nödvvändig för attt man ska kunna leva ett värdigt liv

Om ´vi ska ha råd med den välfärden som innebär att även funktionshindrade ska få den hjälp och stöd som är nöödvändig så har man ite råd attt sänka alla skatter

Mona22
2010-06-18 23:21
#9

För vilka sänks skatterna då? jag har inte märkt någonting. De höjer ju skatterna på annat håll så de får in pengarna där. Skrikandes

-Bara vissa ska få leva ett värdigt liv verkar det som, resten som inte jobbar eller är sjuka kan man ju strunta i , de kostar ju bara pengar.

Så tänker de flesta idag.

Jag tycker så hemskt synd om hur de blir behandlade. Människor blir tvungna att jobba trots sjukdom, gamla "glöms bort", funktionshindrade får inte hjälp.

Sedan sitter politikerna där med sina skyhöga löningar och stora fallskärmar.

Men vi svenskar är ett fegt folk, vi finner oss i allt. Världens högaste skatter berör oss inte. Endå har många andra länder bra sjukvård osv trots att de ej har så höga skatter.

Nej jag blir bara så arg. Eftersom jag jobbar med äldre har jag mest erfarenhet av det, och det verkar som att när man fyller 65 så ska man slängas bort. man har fyllt sin funktion och är en belastning för samhället.

Som sagt, hoppas man ej blir gammal…..

[SvenA]
2010-06-19 11:53
#10

Alla funktionshindrade som inte har fyllt 65 år är bare en stor tärande gren på samhällskroppen verkar det som att de flesta tycker om man lyssnar vad som sägs i samhället

Man har ingen som helst förståelse för oss och det värsta är att de tror attt de själva alldrig kan bli drabbade av ett funktionshinder

Det tar inte längre tid än 1 sekunds ouppmärksamhet så har man hamnat där eller så drabbas man av sjukdom son också kommer som en blixt från en klarblå himmel

Man har inga som helst perspektiv på tillvarom och hur det verkligen ser ut i samhället i dag

Det är inte mer än 30 år sedan som personer med stora hjälpbehov fick bo på långvårdssjukhus oasett ¨ålder

Det är dit vi är på väg igen om denm pågående utvecklingen får fortsätta

Mona22
2010-06-19 13:25
#11

De tror väl att de är supermänniskor som ej kan bli sjuka, eller så är de så säkra på att just DE kommer få hjälp OM det händer dem något.

oförutsedda händelser kan drabba alla. Gammal som ung.

[SvenA]
2010-06-19 15:00
#12

Så är det

Upp till toppen
Annons: