Annons:
Etikettstrokeberättelser
Läst 1712 ggr
[SvenA]
1/14/10, 4:41 PM

Gäller mänskliga rättigheter för alla?

17 januari startar P1 programserien Väviljans apartheid om att leva med funktionsnedsättning.

Välviljans apartheid är en mötesplats för människor som arbetar med kultur, politik och juridik. Katarina Hahr samlar dem för att diskutera mänskliga rättigheter och värderingar.

Sändning söndagar 13.00 repris måndagar 10.03 och natt mot tisdag 00.30 i P1

Annons:
Faxlin
1/15/10, 8:16 PM
#1

Svaret på din fråga måste tyvärr bli ett nej som dagens samhälle ser ut. Detta är alltså inte min personliga åsikt, utan hur det fungerar. Om jag fick önska skulle svaret vara ett starkt JA. Självklart ska mänskliga rättigheter gälla alla.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[SvenA]
1/15/10, 9:16 PM
#2

Tyvärr är det så att det inte gäller samtlig personer här i landet och då särskilt personer med funktionshinder av olika slag

mona43
1/16/10, 11:24 AM
#3

Det gäller alla, men man förbiser vissa tyvärr, trots att vi är lika mycket medborgare allehopa, oberoende om vi har ett handikapp eller ej.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[SvenA]
1/16/10, 11:42 AM
#4

Fast det är egentligen konstigt att man tar fram särskilda konventioner för olika grupper

Vi är faktiskt lika mycket värda allihop

och borde ha samma rättigheter och skyldigheter

mona43
1/16/10, 11:48 AM
#5

Ja vi är precis lika mycket värda allehopa i samhället.

Konventioner  och lagar skulle inte behövas om allt folk kunde använda sunt förnuft och visa medmänsklighet mot varandra, tänk vad bra allt skulle bli då!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: