Annons:
Etikettstroke-i-olika-åldrar
Läst 4213 ggr
[per50]
2009-12-21 15:19

Stroke drabbar alla

En del drabbas lindrigt och tillfrisknar helt, andra får bestående skador och handikapp, några avlider. Somliga är rädda att dö, andra är rädda för att bli handikappade eller beroende av hjälp.

Ofta är man orolig över framtiden och över sina anhöriga. Sjukdomen drabbar även deras liv på många sätt. Förutom att sjukdomen drabbar olika är också förutsättningarna olika redan innan man drabbas av stroke. Ålder och tidigare hälsa skiljer sig.

Vardagen ser olika ut för alla människor, någon är yrkesverksam, en annan är pensionär, en del är ensamstående och andra har någon som kan hjälpa till när man kommer tillbaka till hemmet.

Allt detta har betydelse för personens framtid då konsekvenserna av sjukdomen också skiljer sig beroende på patientens livsföring.

- Det låter så allvarligt när man säger stroke, säger någon, men jag mår ju bra nu. Eller?

- Hur kunde det här hända? jag som alltid varit frisk.

Lånad från: Strokeboken av Bo Norrving och Andreas Terént

Annons:
mona43
2009-12-28 01:11
#1

Någon som känner igen sej i texten här ovanför? Skriv gärna och berätta, både som drabbad och anhörig.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

granqvist89
2011-02-26 22:58
#2

Jag känner i gen mig i hela texten.Att vara orolig över anhöriga, rädd för döden.Och tycker att texten verkligen visar på att ALLA kan drabbas, vilket jag som 20 årig strokdrabbad fått erfara.

Upp till toppen
Annons: