Annons:
Etikettvardagen-och-boendet
Läst 3268 ggr
LenaR
2009-12-10 00:17

Julbord för strokeskadade

Som ni vet har min mamma fått en allvarlig stroke, och hon äter och dricker bara sånt som har gelé- eller moskonsistens.

Tanken på att sitta och äta julbord utan att hon ska vara med och smaka på allt känns hemsk. Så hur gör man?

Vad blandar man skinkan med för att den ska få rätt moskonsistens? Prinskorven, köttbullarna, Janssons…

Alla tips mottages tacksamt!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
mona43
2009-12-10 16:23
#1

Hoppas någon kan berätta om hur de har löst matfrågan

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LenaR
2009-12-11 00:12
#2

Ja, hoppas det finns någon som har den erfarenheten!

Jag glömde skriva att det värsta problemet är att hon säger att allt är för torrt. Så man får ha hälften sås i maten om hon ska kunna äta.

Imorgon ska jag baka pepparkakor, som man kan blanda med kaffe till ätbar konsistens. Bara för att hon ska få smaka något gott! Men "riktig" mat är svårare.

Det känns jättetråkigt att hon äter så dåligt, för hur njuter man själv av maten när man sitter bredvid någon som knappt kan äta alls? Eller ens vill äta…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

mona43
2009-12-11 00:42
#3

Ja och det finfördelade ser ofta grått och trist ut, man kan förstå att de inte har så bra aptit då.

Min mamma åt potatsmos ofta med en smörklick i, eller vid behov tog hon och spädde med lite mjölk så det skulle glida ner lättare. sås var också bra. Potatisen mosade man till en mos, köttet kunde vara i tunna skivor men skuret i ytterst små bitar, fick inte vara segt eller svårtuggat, så det inte behövde bearbetas i munnen så mycket, och gick bra att svälja.

Man fick lättsteka falukorven och skära bort det brända, och hacka upp i små, små bitar eller mosa. Ta bort skinnet på prinskorven och mosa lite. 

Risgrynsgröt gick det bra för henne att äta, liksom kalvsyltan lite mosad, och leverpastej i pyttesmå bitar eller bredbar. På brödet fick man skära bort kanterna, brödet skulle helst vara mjukt, hårt bröd gick ofta dåligt. Man fick steka köttbullarna så de inte blev för hårda i ytan, helst koka på dem i stället när de var lättstekta, så de var lätta att mosa. Även blodpudding gick bra lättstekt och lite finfördelad.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LenaR
2009-12-11 00:56
#4

Se där - risgrynsgröt, kalvsylta och leverpastej borde fungera! Redan där känns det lättare! Skrattande


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

mona43
2009-12-11 01:12
#5

Kanske Jansons eller potatisgratäng i pyttebitar kan gå? Blir det för fast konsistens kan man göra den lösare. Ris alla malta kanske med apelsinkött utan hinnor i, en omellett, Äggstanning med pyttebitar av kött i. kanske med sås och klick smör som förhöjer smaken. Det gäller ju att det är gott också. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Loucar
2009-12-12 00:59
#6

Hej Lena

Nu är det några år sedan jag jobbade med dessa koster så det kan ha kommit nya produkter men Thick & Easy är ett pulver som gör att drycker får rätt konsistens du kan läsa en del om detta på Findus Special Foods de har även jättebra recept om du kontaktar dom.

Gelantin kan också hjälpa dig man kan gelea både snaps och öl.

Vi använde olika frysta pureer från Findus till exempel torskpure som man smaksatte med vanligt silat sillspad och sedan hade i gelantin.

Man kan även gelea potatismos.

Rekommenderar inte risgrynsgröt tänk på att risgrynen kan sättas i halsen. Omelett är utmärkt förslag däremot.

Tänk också på att såsen ska vara krämig inte rinnande.

Ska rota i gömmorna och se om jag kan komma på fler lösningar till dig.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Loucar
2009-12-12 01:15
#7

Lena och även andra som har behov av detta lägger in en länk till en informationsbroschyr som är superbra.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2009-12-12 12:57
#8

Har klurat lite nu under natten dels såg jag att du kunde beställa hem till din lokala icabutik från findus kan vara dyrt men besparar dig mycket jobb dessutom är ju allt fryst och du har hemma varje gång mamma ska äta hos dig.

Till efterätt på julen kan man göra chokladmousse med apelsinsmak det är ju lite juligt och då äter ju alla samma och hon slipper känna sig utanför. Det viktigaste är oftast för personer med ät och sväljsvårigheter att få delta och känna att de är med i gemenskapen.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

mona43
2009-12-12 19:17
#9

Tack Loucar för tipsen.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Loucar
2009-12-12 22:13
#10

Det är bara att fråga om ni behöver mer hjälp så ska jag försöka klura ut lösningar.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

LenaR
2009-12-12 23:44
#11

Loucar, du är en liten ängel!

Thick'n'easy måste vara vad de har, föräldrarna. Det fungerar suveränt. Jag har provsmakat sås och kaffe i gelékonsistens, och det smakade som det skulle.

All mat körs i matberedare, så det är inte finfördelningen som är problemet för min mamma. Utan det är att hon klagar på att allt är torrt torrt torrt…

Så hon äter i princip sås med mat. Och då blir julbordet problematiskt, för det innehåller inte så mycket såser. Jag vill ju att hon ska få smaka på all god mat!

Vad gör man med skinka och senap? Lussekatter? Choklad? Om man mixar dem blir det alldeles för torr konsistens.

Länken du postade, Loucar, har jag favoritmarkerat! Enligt den äter mamma tjockflytande, gelé- och timbalkonsistens. Ungefär, min far har bättre koll…

De färdiga timbalerna ska jag definitivt tipsa mina föräldrar om! Om de inte är för dyra tror jag de kan underlätta vardan en hel del. Jag ska titta vidare på findus-länken så att jag inte missat saker.

Tack tack Louise för att du tagit dej tid!!

*Kram*
/Lena


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
2009-12-12 23:45
#12

Chokladmousse med apelsinsmak blir det till jul. Har du något recept? Annars hittar jag på ett! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Loucar
2009-12-13 00:22
#13

Lena kika i foldern på findus tror det finns där men att du kan trixa lite med smakerna jag brukar blanda i apelsinjuicekoncentrat funkar kanon.

Problemet med att din mamma tycker allt är torrt beror just på att allt körs i matberedaren det blir vidrigt (ursäkta ordet).

Det är nog rätt dyrt med de färdiga timbalerna men man kan även göra egna med en omelettbas om du ringer findus kan du säkert få deras gamla recept som man använde innan deras omelettbas fanns, kommer tyvärr inte ihåg i huvudet hur vi gjorde.

Sill kan du enkelt göra med torskpure på barnmatsburk, blandat med silat sillspad och gelantin. Nåt man bör tänka på är att dill är snyggt men ack vad obehagligt det kan vara för den med problem när det kommer i halsen och kliar.

Gelea skinkan med hjälp av thick & easy du kan ta en mjuk smörgås, bre smör på och antingen göra en skinktimbal med skinkpure, lite röd karamellfärg, rökarom, och lite senap uppepå sedan gör du en gele och lägger ovanpå och skär smörgåsen i bitar. Ett annat alternativ är ju att göra senapsås till skinkan.

Lutfisk kan du få fram genom antingen en färdig fisktimbal eller torskpure med omelettbas gräddas i ugn och sedan en vitsås, peppar om det funkar och potatismos, ärtpure på barnmatsburk eller om du gör själv är oxå gott till.

Till sillen är ägg gott då kan man göra en äggkräm, mixa ägg, lite mjölk, salt och peppar med en stavmixer forma till ett ägg med hjälp av sked.

Det finns så otroligt mycket man kan göra för att förgylla deras matsituation.

Youghurtglass eller bara vanlig youghurt med bärpureer och lite extra berikning är ett suveränt mellanmål som ger mycket energi.

Vad kul det var att pyssla med detta igen. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
mona43
2009-12-13 00:54
#14

Låter toppen att det finns så mycket att göra, visste inte att det fanns detta som Findus har, det måste verkligen underlätta massor.Glad Som anhörig gör man ju allt man kan så de kan få det så bra det går.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Loucar
2009-12-13 01:01
#15

Det är så tragiskt att personer med såna här problem inte får sån information, jag trodde de hade kommit längre inom vården angående detta det är ju ingen nyhet precis, jag slutade jobba med detta för 6 år sedan och då var det ganska nytt.

Blir så ledsen när anhöriga inte får viktig information maten är ju ett av de få glädjeämnen de äldre har.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

mona43
2009-12-13 12:10
#16

Det verkar tyvärr vara vanligt med dålig information. Det borde vara självklart att man får information när personen skrivs ut med sej hem om allt från mat till det praktiska, eller kunna kontakta någon som kan ge råd och stöd, det ehövs verkligen.

Håller med dej, att det smakar bra är också viktigt, och att de får i sej alla näringsämnena som de behöver.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Loucar
2009-12-13 12:17
#17

Ja det är jättetråkigt men vi får hoppas att vi hjälper några att få en trevligare tillvaro inte bara på julen genom att vi skriver om detta.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

mona43
2009-12-13 14:13
#18

Ja all informationen behövs verkligen Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Maria
2009-12-14 21:15
#19

Nu har jag ju inga personliga erfarenheter och detta är väl lite utanför ämnet men jag har fått lära mig att när man har sväljsvårigheter och svårt med fast föda och exempelvis blir matad så ska man tänka på att inte blanda flytande med fastare mat. Det kan vara svårt att ställa om för den strokedrabbade.

Ofta kanske man tar en sked mat och sedan något att dricka för att skölja ner men det kan uppenbarligen orsaka att maten slinker fel. Så det ska vara bättre att först äta den mat som har samma konsistens och sedan avsluta med dryck.

Bara en parentesGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loucar
2009-12-14 21:25
#20

#19 När jag jobbade med detta geleades drycken just av den anledningen så om man håller sig till det är det inga problem. Men sen är ju detta som mycket annat en individfråga och man måste prova sig fram till rätt lösning hos varje individ.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
mona43
2009-12-14 21:32
#21

Min mamma drack oftast efter måltiden, eller innan, jag tänkte inte så mycket på det. Men hon hade svårt att svälja, risgrynsgröt gick bra att äta för henne, men det fick inte vara för lös heller, och välkokt. Men på den tiden hörde vi inte talas om gele som man kunde blanda i maten. Det hade säkert förenklat vardagen för min mamma.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Loucar
2009-12-14 21:35
#22

Nåt som många av de gamla som jag jobbade med uppskattade väldigt mycket speciellt på sommaren var när vi geleade tomater.

Det gör man genom att använda passerade tomater som man sedan tillsätter lite lite salt och gelantin i och låter stelna i en halvrund liten form då kan man lätt skära tomatskivor som både ser och smakar som vanligt tomat.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

mona43
2009-12-14 21:39
#23

Tack för tipset Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: