Annons:
Etikettvardagen-och-boendet
Läst 1939 ggr
mona43
2009-10-30 16:51

Positivt med stroke?

Det mest positiva med stroke, och med att få stroke, har varit att sjukdomen har gett mig anledning att stanna upp mitt i livet, och tänka efter om det verkligen är så här jag vill ha resten av mitt liv.

Det känns också som om jag genom sjukdomen fått många vänner. En del av dem som jag räknade som bekanta har trätt fram och visat sig vara verkliga vänner. Dessutom har jag fått många nya vänner bland patienter och personal med flera som jag träffat när jag varit sjuk.

Vi lever nära en annan familj i ett slags storfamiljssystem. Jag tycker att vi kommit varandra närmare på grund av min sjukdom, precis som tidigare när någon annan i vår storfamilj varit sjuk. De beror på att det är precis vid sjukdom som man behöver hjälp och kan hjälpa varandra. Att ge och att ta emot hjälp ger gemenskap.

Bland andra positiva saker som jag gläds över är att jag har gått ner i vikt, cirka 6 kilo. Nu väger jag ungefär det jag vill väga.

Andra berättar att de slutat röka. En annan positiv sak är att jag nu slipper hitta på undanflykter för sådant jag inte gillar att göra. Som att köra bil och jogga.

Möjligen kan min sjukdom ge mig anledning och tid att utveckla något nytt intresse eller något av mina gamla. Jag har till exempel varit intresserad av fotografering och att sy.

Hur har livet blivit efter er eller eran anhöriges stroke, positiva och negativa?

Källa: Boken humlan flyger igen, av Åsa Nelander och Andreas Terént

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Maria
2009-11-04 23:02
#1

Egentligen är det märkligt det här med sjukdomar överhuvudtaget, inte bara stroke.

Det är många människor som omvärderar sina liv efter att ha drabbats och till och med fått bestående men.

Ofta hör man en hel del positivt. Man värdesätter livet och småsaker mer och det materiella får mindre betydelse.

Vi är konstiga vi människor som inte kan leva på detta sätt hela livet Obestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mona43
2009-11-04 23:40
#2

Ja man måste tydligen vara med om något omskakande för att inse fullt och fast att man inte kan ta något för givet. Obestämd

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: