Annons:
Etikettvad-är-stroke
Läst 9048 ggr
[per50]
10/15/09, 11:53 AM

Trötthet efter stroke

Efter hjärnskada är det vanligt att personen blir onormalt trött (eftersom hjärnan inte fungerar som vanligt), måste sova mer än normalt och har sämre uthållighet. Det ökande tröttheten leder till koncentrationssvårigheter och medför att personen blir mer tankspridd och glömsk.

Tröttheten leder också till irritabilitet och känslosamhet. Tårarna kommer mycket lättare än annars. Normalt har hjärnan en förmåga att hålla uppmärksamheten på flera saker samtidigt. Vi kan t ex tala i telefon och titta på TV samtidigt. Tröttheten på grund av hjärnskada stör denna förmåga.

Om personen skall koncentrera sig på någonting måste det t ex vara tyst i rummet, "simultankapaciteten" är störd. Hos de flesta avtar tröttheten med tiden men i vissa fall kan den kvarstå under flera år.

Text från boken strokeboken av Bo Norrving och Andreas Terént

Annons:
[per50]
11/5/09, 12:09 AM
#1

Skriv gärna och berätta hur ni upplever er trötthet efter er stroke.

Jag själv har inte haft en stroke men kan var otroligt trött vissa dagar på grund av min epilepsi, och då gäller bara en sak vila och åter vila.

[SvenA]
11/7/09, 11:50 AM
#2

Det där medonormal trötthet drabbar även oss som inte ser

Fast för oss kan det även bero på att vi får för lite melantonin som man får i sig genom ögonen

så trötthet är nog ganska vanligt bland oss med olika kroniska sjukdommar

Även snabba förämdringar i blodsockerhalten i blodet orsakar onomal trötthet som kommer snabbt

Maria
11/7/09, 8:55 PM
#3

När jag fick borelia i nervsystemet med hjärhinneinflammation så var jag hemma två veckor efter sjukhusvistelsen och sedan började jag arbeta fullt. Det gick ett år så åkte jag in akut igen.

Den gången blev jag sjukskriven 50% i tre månader och det var guld värt. Jag kunde återhämta mig och sedan börja arbeta fullt igen

Diagnosen den gången var "hjärntrötthet." Så jag kan delvis sätta mig in i hur det känns.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mona43
11/7/09, 10:55 PM
#4

Ja det är nog ganska vanligt att man blir oerhört trött av olika åkommor, min värk blir jag trött av på grund av sömnsvårigheterna av värken, och att jag sover ytligt, måste ändra liggställning ofta.

Men tar jag sömntabletter kan jag få ont dagen efteråt, för att jag sovit för hårt, och legat för stilla. Många går nog också tillbaka till sitt arbete för tidigt när de varit sjuka, då är risken för nya bakslag större.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[mejja]
5/4/10, 10:50 PM
#5

jag är 34  i år (dec) och jag fick en stroke okt-08. fysiskt har jag tillfrisknat bra o det gick fort framåt första månaderna, men tröttheten är mitt största hinder nu o framstegen går supersakta, märks knapt alls. det som är svårt för mig idag är: bilkörning, läsning, mycket folk som tex kalas o affärer, allt som kräver koncentration o pilliga saker.

jag lever ett bra liv ändå, arbetstränar 2 timmar varannan dag, kör dit o hem ca 4 km enkel resa, när jag kommer hem så är jag jättetrött.

har en son på 5 år och en sambo, utan hans hjälp o stöd skulle det inte gå!

nånting som är enormt jobbigt är att behöva förklara o försvara sig för människor runt omkring mig, många har svårt att förstå o ofta får jag höra. du ser ju ut precis som vanligt, nu är du väl bra.. osv osv..

inget syns utanpå men inuti känns det direkt när jag börjar bli trött och då blir jag väldigt lättirriterad o får anstränga mig ännu mer m koncentration, blir jättefumlig och så får jag huvudvärk. måste vila minst en gång om dan. en otroligt tung trötthet.

jag försöker leva så "vanligt" som möjligt och är ganska aktiv.

[SvenA]
5/5/10, 1:03 PM
#6

Det är viktigt att man verkligen ser till att få den sömn som man verkligen behöver för det är under sömnen som kroppen kan åtehämta sig ordentligt

Annons:
Ann1
5/22/10, 2:11 PM
#7

Min mamma fick en rejäl stroke sm hon inte återhämtade sig ifrån. Läkare sa att de inte kan förklara varför man får stroke. Så unga människor och vem som helst. En sjuksköterska sa att hon tyckte det var mer vanligt vid midsommar och jul. Ensamhet kunde vara orsaken trodde hon. En annan sa att det var mer när det var mycket blåsigt. En tredje var övertygad om att stressen var orsaken ihop med genetiska anlag.

[SvenA]
5/22/10, 5:09 PM
#8

Att ensamhet och blåst skulle kunna vara orsak har jag svårt att ta till mig men däremot stressen kan vara en stor bidragande orsak tror jag och detta isamband med för lite sömn och allmänt dålig vanor i förhållande till mat och rökning är nog de största boven skulle jag tro

Upp till toppen
Annons: