Annons:
Etikettvardagen-och-boendet
Läst 2941 ggr
Faxlin
2009-10-08 03:10

Svårt med hjälpmedel

I våran komun är det svårt med det mesta känns det. Frågan är om det bara är här eller hur är det i resten av Sverige? Hur har ni blivit bemött med hjälpmedel efter en stroke? Har det tagit långtid innan ni fått era hjälpmedel? Skriv gärna och berätta lite om hur det fungerat eller inte fungerat i eran komun.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Pirjo
2009-10-08 15:57
#1

Kan säga att jag fått slåss med nävarna blodiga för att inte bli påtvingad hjälpmedel som jag inte ens har nytta av eller som inte fungerar hemma hos oss.

Man har öst på ordentligt i mitt fall och många gånger har det inte räckt med att säga att nånting inte fungerar för mig eller i vår lägenhet, jag har varit tvungen att bevisa handgripligen varför det inte fungerar. Sånt jag inte velat ha eller som inte skulle ha fungerat hos oss har varit fjärrkontroller till terrassdörr och dörr till trapphuset (dvs automatiska dörrar), rullstolshiss för trappan i trapphuset, arbetsstol osv osv.

Men jag vet att många har inte haft det så lätt med hjälpmedel i sina kommuner. Men min arbetsterapeut var å andra sidan också helt hysterisk när det gällde hjälpmedel - det var också i princip det enda hon gjorde också.

Pirjo
2009-10-08 16:06
#2

#0 Förresten, jag blir lite förvånad över att arbetsterapeuten i ert fall inte verkar ha informerat om vilka hjälpmedel som man kan få kostnadsfritt och erbjudit sig att förskriva (för ni behöver ju få sånt förskrivet) det ni behöver redan innan din man lämnade sjukhuset.

Faxlin
2009-10-08 16:12
#3

#2: De gjorde inte ett dugg. Anledningen är att man tydligen får skylla sig själv om man ligger på "fel" sjukhus.
Saken var den att vi nekade flytt till Uppsala sjukhus eftersom sambon då inte skulle få några besök på sjukhuset. Lite närmare för mig att trotts fyra barn ta mig 2½ mil än 9 mil enkel resa liksom. Så det är helt klart efter det vi blir bestraffade hela tiden känns det som. Sen att AT läkaren som skrev ut honom ar en idiot är en helt annan historia.

Men i dag kan jag glädja mig åt att han faktiskt fått hem en rullator att ha inne och en att ha ute. det tar sig. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pirjo
2009-10-08 16:18
#4

#3 Vårdcentralen/distriktssköterskan ska kunna hjälpa i såna fall. Vad ska han få för rehab nu efter att han fått komma hem? Han ska ha blivit remitterad till sjukgymnast, arbetsterapeut och kurator och var och en av dom ska hjälpa till med sånt här.

Faxlin
2009-10-08 16:20
#5

#4: Ja dudet är rena röran. Nu har han fåttbörja hos sjukgymnast idag i alla fall. Det där med att få en arbetsterapeut som an inte behöver åka 9 mil enkel resa för att träffa jobbar jag med stenhårt. Och även om han skulle gå med på att åka de 9 milen har de ingen remissgenomgång förns den 14:e och sedan ska de då ta beslut om hur de ska göra. Är bara så less på alla i min komun nu. Men det är bara att bita ihop och jaga.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pirjo
2009-10-08 16:27
#6

#5 Hittar dom inget närmare så bör han ju kunna ta det som sjukresa, dvs t o m kanske åka taxi. Och när det börjar kosta för kommun så brukar det helt plötsligt komma fram alternativ. Dom måste ju faktiskt hitta ett sätt lösa det på.

Annons:
Pirjo
2009-10-08 16:32
#7

#5 Sjukgymnasten kan förskriva en del saker och ta reda på om andra. Distriktssköterskan kan man ju också prata med.

mona43
2009-10-08 16:46
#8

#5 Hoppas det löser sej för er.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Faxlin
2009-10-09 00:00
#9

#7: Problemet är att de verkar inte vilja något här.

#8: Tackar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mona43
2009-10-09 00:45
#10

Vilket krångel ni får gå igenom. Rynkar på näsan Vad tänker de med? Om folk klarar sej själv bättre är det ju en besparing i slutändan.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Faxlin
2009-10-09 00:51
#11

Idag fick jag ryta till. Så jo efter mycket krångel fick vi själva åka och hämta ut rullstolen till honom. Annars skulle vi få vänta till på torsdag nästa vecka. Känns bara så jobbigt at man måste bli arg över allt för att vi ska få hjälp.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mona43
2009-10-09 08:09
#12

Vad bra att du sa till på skarpen, det är jobbigt att behöva härja och bli arg när det är nog jobbigt som det är, men man måste vara envis som bara den, den svenska byråkratin är så himla seeegSkrikandes

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-10-09 09:21
#13

Ibland kan man få kämpa sig blodig för det allra minsta. Sen hänvisar de till budget och vissa hjälpmedel får man köpa själv. Här, i köping, fick jag betala över 1000 kronor för rollator och då hade jag ändå rollator i Värmland. Den skulle dock lämnas tillbaka när jag flyttade och jag hade turen att sonen bodde här och kunde hämta ut den. Annars hade jag fått problem

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
mona43
2009-10-09 09:59
#14

Man kan undra vad det skall bli i slutänden då det skall sparas på detta vis? Obestämd

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-10-09 10:06
#15

Till och med stödet som jag fick för handen, fick jag betala 300 kronor för. En hand med tumme som inte vill och gör ont. Fast just nu är det en stor klubba där. Har ju tummen och halva armen i gips.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Faxlin
2009-10-09 13:24
#16

Usch vad trist att höra Tatsja. Men det känns ändå bra att vi är flera och att man har någon att prata med.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[SvenA]
2009-10-09 19:20
#17

När det gäller tekniska hjälpmedel så är det enfråga för landstinget det är inte en kommunal fråga

Det som kommunen har ansvar för är bostadsanpassningar

Man måste skilja på vilken som gör vad men det är det ingen som upplyser om

Du kan kontakta hjälpmedelscentralen för tekniska hjälpmedel men det fodras ofta en remiss först

Faxlin
2009-10-09 21:24
#18

#17: Men de har fått en remiss. Men hjälpen ligger långt inne ändå. Känns bara så pissigt att dagarna går och inget händer liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[SvenA]
2009-10-09 23:20
#19

Man måste jaga dom genom att ringa och påskynda saken hela tiden annars blir det liggande men det är min erfaaremhet av hjälpmedelsidan både på rörelsesidan och synsidan

mona43
2009-10-09 23:58
#20

#19 Ja man får verkligen ringa och tjata och vara envis. Det är bra om man kan få en speciell person som man kan kontakta, så man slipper förklara sej varje gång, men ofta är det nya man får prata med varje gång man ringer, det är lite jobbigt att behöva härja hela tiden, men så lätt att man blir glömd annars.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
2009-10-10 11:33
#21

jag ringer och tjatar om promenadscootern, men det verkar dröja. suck

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: