Annons:
Etikettvad-är-stroke
Läst 1858 ggr
[per50]
2009-09-27 17:31

Så bildas en propp

Den händelsekedja som leder fram till ateroskleros är i dag kartlagd in i minsta detalj. Det handlar om en kedjereaktion som pågår länge innan den ger sig till känna.

Åderförfettningen börjar inne i blodkärlen som är uppbyggda som rör klädda med flera lager av isolering.

Närmast blodbanan finns ett tunt skikt av så kallade endotelceller, omslutet av ett mycket tjockare mellanskikt av glatta muskelceller som styr kärlets sammandragning och utvidgning. Muskelhöljet täcks i sin tur av ett lager bindväv som utgör kärlets yta.

När blodet flyter genom artärerna tar sig vissa av de partiklar och molekyler som blodet består av in i kärlväggens närmaste endotelskikt. En av dessa partiklar är "det farliga kolesterolet" LDL (low density lipoprotein).

Personer med höga kolesterolhalter i blodet har extra många LDL-partiklar i lodomloppet, vilket medför att fler sådana partiklar kan tränga in i kärlväggen och ansamlas där.

Resultatet blir en fetthaltig ansamling inne i kärlet av döda skumceller och kolesterol som inte kan "städas bort" utan långsamt växer i det fördolda. Ansamlingen stimulerar glatta muskelceller från blodkärlets muskelskikt att bilda ett fiberrikt hölje som täcker det fettrika området och förhindrar dess innehåll att komma ut i blodomloppet.

Den sjukliga förändringen i kärlväggen kallas nu ett "aterom" - en aterosklerotisk plack. Det ger inga symptom, men blir större och större genom åren.

Länk: hjärt-lungfonden.se

Annons:
mona43
2009-09-30 08:39
#1

Vad viktigt det är att så mycket som möjligt tänka på sin hälsa.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Faxlin
2009-10-04 19:46
#2

Men man ska nog inte glömma att kan få en stroke. Även om det är så att det inte är några som helst fel. Alltså man behöver inte vara överviktig, ha några som helst invärtes fel eller sådant heller. Utan det kan komma en propp som till och med läkarna står rådvilla för.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mona43
2009-10-04 21:06
#3

Jo det har du rätt i. Har man stroke i närmaste släkten finns det också en ökad risk att man kan få stroke, då kan man inte alltid se en orsak, men det finns gånger då de inte alls vet vad det beror på.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Faxlin
2009-10-04 22:25
#4

Där står vi med sambon min. Inte en läkare kan finna en enda anledning till att han fick det. Vilket är lite obehagligt d vi inte heller vet då hur vi kan förhindra att det händer igen liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mona43
2009-10-05 00:12
#5

Ja det är skrämmande när man inte hittar en uppenbar orsak.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: