Annons:
Etikettbehandlingar-och-rehabilitering
Läst 8401 ggr
[per50]
2009-10-04 18:13

Dödligheten vid Stroke

Stroke är en av de sjukdomar som har högst sjukhusdödligheten idag. Visserligen har siffrorna förbättrats kraftigt under de gångna åren, men fortfarande är det så att var tionde avlider under det akuta skedet och var sjätte under de tre första månaderna. Det är dubbelt så höga tal som vid hjärtinfarkt.

De relativt höga dödstalen beror på att hjärnan, vid stor hjärninfarkt eller stor hjärnblödning, sväller så kraftigt att centra för andningen och cirkulation kläms åt. Livshotande tillstånd kan också uppstå om blödningen eller hjärninfarkten uppstår direkt i dessa centra.

Svullnad kan vara mycket svår att stoppa med annat än kirurgi. Vid ett kirurgiskt ingrepp tar man bort en bit av skallbenet eller hjärnan och lägger ett avflöde, dränage, för ryggmärgsvätskan. Kirurgi är ett livräddande ingrepp som inte kan förhindra handikapp. Därför får man väga in många faktorer i beslutet innan man opererar.

Dit hör personens övriga hälsotillstånd och personens uttalande vilja till sådana medicinska åtgärder.

 Lånad från boken Stroke, hur man förebygger och behandlar av Andreas Terént.

Annons:
mona43
2009-10-07 00:29
#1

Det känns skönt att det forskas enhel del och allt flera kan få hjälp.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Faxlin
2009-10-08 03:11
#2

Hua ja, mer forskning vill vi ha. Det är skrämmande med stroke eftersom det kan slå till så hastigt utan förvarning liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mona43
2009-10-08 16:39
#3

Hjärt och kärlsjukdomar drabbar ju så många också, det skulle vara idealiskt att man bara behövde ta ett piller daligen, för att slippa stroke.

Men det är nog inte så lätt att genomföra, hjärta och hjärna är ju så känsliga organ också. Ja stroke är en lömsk sjukdom,

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Denna kommentar har tagits bort.
KadjaNina
2009-10-12 19:04
#5

Blir rädd när jag läser sånt här. Mamma har fått fyra hjärnblödningar.

mona43
2009-10-12 20:13
#6

Hur mår din mamma numera?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
KadjaNina
2009-10-13 10:12
#7

Det är väll sådär. Hon har pratat för ett par veckor sen men nu gör hon inte det. Hon ska få komma hem i januari-februari.

[per50]
2009-10-16 19:27
#8

#7 Hur är det med din mor? Det låter verkligen sorgligt att din mor inte får komma hem förrän i januari/februari.

KadjaNina
2009-10-16 19:40
#9

#8 Hon kommer nog inte kunna prata igen. :( När hon pratade för ett par veckor sen hade svullnaden i hjärnan gått ner men nu har den gått upp. Läkarna tror inte att svullnaden kommer gå ner igen. :(

Igår insåg jag att "gamla" mamma inte kommer tillbaka. Har levt i en dröm den senaste månaderna och trott att hon blir sig själv igen. Nu har jag verkligen insett att mamma aldrig kommer bli som förut. Jag är helt förstörd och har brytit ihop ett par gånger sen igår. Allt är så otänkbart. Något som är totalt omöjligt men som jag önskar är att mamma kommer bli sig själv igen. Tänk om hon hade suttit vid bordet och varit fullt frisk när man kommer hem? Det kommer aldrig att hända och det gör så ont :(

[per50]
2009-10-16 19:55
#10

Jo det är beklagligt att ena veckan är ens mor ganska pigg efter sjukdomen, och andra veckan sämre igen i denna hemska sjukdom.

Jag förstår din oro för din mor, och sänder här många helg kramar till dig och din mor.

mona43
2009-10-16 20:44
#11

Sänder styrkekramar till er båda

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

dominic
2009-10-31 11:02
#12

Min pappa fick två blödningar samma dag med ca 8 timmars mellanrum, det var iltranport ner till Lund. Det blev en omedelbar operation där de under hela natten som läkaren förklarade det plockade ut det blod de kom åt, totalt togs 2/3-delar bort. Något dränage sattes inte. Pappa kom tillbaka, rörde vänster sida både arm och ben som tidaigare varit helt förlamat efter blödningarna.Han pratade med oss. Vi började hoppas igen,det var tom prat om förflyttnig från iva till rehab. men sen fick han en kraftig svullnad i hjärnan där kroppstemperaturen regleras och han drabbades av feber. Låg med mellan 41-42 grader i nästan en vecka innan han avled. Det var lugnt och stilla och vi var alla där när det hände och det känns så otroligt bra att vi var hos honom. Läkare och all personal gjorde allt de kunde, de var underbara Hårt är det, det är nu nästan 9 månader sen pappa dog men han finns med oss hela tiden. Tiden läker inga sår men med tiden kanske de bleknar. Saknar min pappa så otroligt mycket att det inte går att beskriva..Han finns i mina tankar varje dag som ett ljust minne.

LenaR
2009-11-11 02:28
#13

#12 Så skönt att han på sätt och vis finns hos dej, och på ett bra sätt, eftersom han finns som ljusa minnen.

Tiden läker nog sår, men stygnen kan gå upp ibland. Det har inte ens gått ett år… Gråter

Jag beklagar din sorg, dominic, och hoppas att dina ljusa minnen så småningom överväger all sorg och saknad!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
mona43
2009-11-11 07:42
#14

#12 Skickar styrkekramar till er alla, din pappa finns omkring er hela tiden. Minnet av honom finns alltid kvar, glädjen han gav, all kärlek och mycket mera.

Styrkeramar! Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

KadjaNina
2009-11-11 12:39
#15

#12 Stora styrkekramar till dig!

Faxlin
2009-11-11 15:34
#16

#12: Sänder dig en massa styrke kramar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

dominic
2009-11-11 20:59
#17

Tack alla. Det värmer…

mona43
2009-11-11 21:17
#18

Vi finns här om du vill prata Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-12-02 23:37
#19

Hej allihopa!

Skickar här en hälsning från ett kallt Bredbyn (-12° just nu) och hoppas att allt är bra med er.

Skriv gärna och berätta hur ni har det.

Faxlin
2009-12-02 23:40
#20

Här är det kallt, bilen fryser och allt kärvar. Tycker inte om den här årstiden.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
[per50]
2009-12-02 23:48
#21

#20

Hur har du det själv?

Faxlin
2009-12-02 23:50
#22

#21: Inte så bra. Blir alltid sämre när det blir kallt. Så det är nog en bidragande orsak till att jag är anti skitväder :-)
Men ja jag är nog på väg att bli deprimerad tror jag. Håller mig mer och mer för mig själv känner jag. Är inte ens inne på iFokus speciellt mycket längre. Jag som boddepå iFokus förrut.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[per50]
2009-12-03 00:09
#23

oj det låter inge vidare, men som du vet är du alltid välkommen till oss på stroke och prata av dig.

Faxlin
2009-12-03 03:14
#24

Jag vet det, och det är jättegulligt av dig Per.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mona43
2009-12-03 07:57
#25

Vi finns här om du vill prata. Håller med dej, jag blir också sämre i värken av kylan.

Styrkekramar! Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Faxlin
2009-12-04 21:58
#26

Du är också så otroligt gullig Mona. det är skönt faktsikt att veta att ni finns här.

Kramar tillbaka

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[per50]
2009-12-04 22:07
#27

#26 Vi är till för våra medlemmar i vått och torrt.

Annons:
Faxlin
2009-12-04 22:08
#28

#27: Det är just det som gör att man mår bra av att tänka på att ni finns här. Även om man själv önskar att man kunde ge sajten mer tillbaka också. Men det kommer när jag mår lite bättre.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mona43
2009-12-05 02:38
#29

Man är ju bara människa, det är bra att man hälsar på och skriver, vi saknar ju våra medlemmar som blir borta en period, och när man orkar mera blir det automatiskt att man kan engagera sej mera i sajten, även för mej och Per är det upp och ner, men man gör så gott man kan och man vill ju att sajten skall leva vidare, men oroar sej när aktiviteten är låg.

Styrkekramar till alla ni som kämpar på i vardagen!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Faxlin
2009-12-05 02:40
#30

#29: Jag är själv värd så jag vet :-) Men jag försöker kika in lite då och då. Dock har jag ju mitt dåliga minne med. Inte direkt en bra kombination. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Upp till toppen
Annons: