Annons:
Etikettbehandlingar-och-rehabilitering
Läst 5479 ggr
[per50]
10/4/09, 5:28 PM

Infektions risk efter Stroke

Infektioner är vanliga orsaker till försämring och därför viktiga att upptäcka. Minst var fjärde person med stroke drabbas av en infektion i lungorna eller urinvägarna. Vid en infektion ses feber, trötthet och ibland ökar Stroke - symtom.

Infektionen i lungorna kan uppstå då man sväljer fel. Det vill säga, sätter i halsen. Men inte alltför sällan har den som drabbats av stroke en luftvägsinfektion med sig hemifrån.

Infektioner i urinvägarna kan ha uppstått i samband med att en slang (kateter) satts in i urinröret för att underlätta blåstömningen.

Men även urinvägsinfektioner kan, finnas med i bagaget hemifrån. Det är viktigt att infektioner identifieras och behandlas. Annars kan livshotande komplikationer uppstå.

Lånad från boken Stroke, hur man förebygger och behandlar av Andreas Terént.

Annons:
[per50]
11/5/09, 12:17 AM
#1

Har du blivit drabbad av en infektion efter en stroke.

Jag själv har blivit mycket infektions känslig efter det jag fick min epilepsi 2001. För ca: ett år sedan fick jag lunginflammation och var sjukskriven i åtta månader.

mona43
11/5/09, 9:52 PM
#2

Samma här, har blivit väldigt infektionskänslig sedan jag fick min fibromyalgi, och förkylningarna sitter också i länge i kroppen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Faxlin
11/11/09, 3:53 PM
#3

Kan inte säga att jag märker att sambon är känsligare för infektioner efter stroken.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mollyes
3/21/10, 10:58 PM
#4

Hej, min pappa fick en stroke för 3 1/2 vecka sedan o ligger fortfarande kvar på sjukhuset och han är väldigt infektionskänslig. Är nu inne på sin andra antibiotikakur pga feber….

[SvenA]
3/22/10, 12:30 PM
#5

Mycket beror på att man byter miljö och samtidigt med sjukdommen ligger i sängen betydligt mera

Det är därför av största vikt att man så fort som möjlig kommer upp på benen igen för att undvika detta

Maria
3/23/10, 9:56 PM
#6

Precis som Sven skriver så är det jätteviktigt att komma upp. Kan man inte själv så bör man få hjälp att åtminstone sitta upp några stunder per dag för lungornas skull.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: