Annons:
Etikettutredning
Läst 3530 ggr
shintaida
2009-10-02 10:14

Fyra stick i pälsen!

I går var jag akut på sjukhuset.

ÄNTLIGEN fick jag tummarna loss!

Jag fick ont i huvudet igen, så jag fick ringa Ronny och be honom komma hem.

När han kommit hem, åkte vi direkt till akuten.

Jag satt med en våt handduk över panna och ögon.

Hade så ont!

Jag var störtsäker på att jag fått en hjärnblödning till. Eftersom huvudvärken varat sen i söndags. Och då ville jag inte åka in.

Men nu orkade jag inte mer!

Fick ett rum, som mörklades nästan helt.

Efter drygt en timma kom doktorn.

Hon bedömde det som så att jag först skulle till skiktröntgen.

Den visade inget.

Så då blev det minsann stick i pälsen! Rättare sagt, stick i ryggen. Ryggmärgsprov!

Ronny fick hålla mig. För jag var rädd, för jag vet att det kan göra så fruktansvärt ont.

Första sticket missade. Det kom på nerverna ner i vänster ben. Det var som att få högström i benet!

jag hyperventilerade och höll på att svimma.

Andra sticket gick bra. Hon hade tagit en mindre nål. Spinalvätskan droppade så sakta, så. Men det kom i alla fall.

Så var dom två sticken över. Sen kom sköterskan och ville ha blod.

Första sticket misslyckades. Hon fick inget blod.

Andra sticket fick hon blod. Och sen sprutade blodet ut när hon var färdig! var jag givmild, minsann!

Så fyra stick i pälsen blev det!

Sen var jag tvungen att ligga ner i dryga 1 ½ timma, för att inte få mer ont i huvudet.

Så kom doktorn igen med svaret!

Det var INGEN hjärnblödning! (Denna gången)

Men däremot fick hon reda på att jag tagit 2-6 Treo om dagen, men slutat tvärt med det.

Och så fick hon veta att jag inte får i mig så mycket vätska.

Så…summa summarum, så är det de uteblivna Treona och vätskebrist som jag fått min huvudvärk av.

Men det ska jag avhjälpa från och med idag.

Ska först till Mora på gastroskopi, sen hem och sova.

Denna veckan har jag varit på sjukhuset 4 dagar av 5.

Måndag: Laseroperation på båda ögonen för efterstarr.

Tisdag: Ledig

Onsdag: Halvårskontroll på reumatologen.

Torsdag: Akuten för huvudvärk.

Fredag: Gastroskopi efter en magmunsoperation.

FY, vilken vecka!

Annons:
mona43
2009-10-02 11:06
#1

Det var verkligen mycket på en gång för dej, men vilken lättnad att det inte var en ny stroke i alla fall Glad

Tycker du var duktig som pallade med sticken. Vet själv hur det är att ta ryggmärgsprov, det gör ont, jag tycker det är extra kusligt då man inte ser vad de gör "bakom ryggen" på en, man är mera förberedd när de tar vanliga prov, även om de är jobbiga de med. Är svårstucken, vårdpersonalen har nog fått många gråa strån av att sticka mej genom åren.

Lova mej nu vännen att du sköter om dej ordentligt nu och dricker och tar treon regelbundet! Håller tummarna för att ni får pusta ut båda två i helgen och ha det gott! Hälsa Ronny din trogna följeslagare. Glad

Håller givetvis både tummarna och stortårna för att din gastroskopi skall gå bra i dag vännen.

Styrkekramar Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

shintaida
2009-10-02 16:04
#2

Tjolahopp, Mona med flera!

Jo, Mona, jag ska INTE ta Treo, för det är blodförtunnande. Kärlen i hjärnan blir mer "lättbrustna" då.

Det var nog jag som var lite luddig på det, f´låt!

Ja, jag LOVAR att jag ska dricka mer vätska! Det märkte jag idag innan gastroskopin, minsann!

Var tvungen att sköta magen innan, på sjukhuset.

Var då också tvungen att krysta en del.

Och VAD händer, tro?! Förvånad

Jo, det smäller till i hjärnan IGEN och jag får en SÅDAN FRUKTANSVÄRD huvudvärk, så jag håller på att svimma!

Tänkte ropa på hjälp, men det är ju skämsigt att sitta på dass då!

Men jag satt tills det värsta klingat av.

Och när jag reste mig upp och tittade mig i spegeln, var jag lika röd i ansiktet som min jacka! Då menar jag RÖD!

Men jag klarade ut det och gick in till gastroskopin, högröd i ansiktet. Fick sitta och hålla en kall hand på pannan och över ögonen hela tiden när jag väntade.

Så kom jag in på salen. Och då berättade jag att jag är en besvärlig patient, när det gäller gastroskopi. Och att jag hade ont i huvudet.

De satte en nål i handen - som dom brukar göra nu för tiden på mig.

Och de var tvungna att vara tre personer i salen; Läkaren, en syster uppe vid huvudändan så jag inte skulle dra tillbaka huvudet och en syster som skötte det lugnande medlet i handen.

Fick mycket lugnande, kan jag säga.

Men det gick bra ändå.

Förhållningsregler:

INGA Treo mer.

MER vätska = 1 kopp kaffe + 2 koppar vätska. Alltså två koppar vätska för varje kopp kaffe. Och mer vätska än det också. MINST 1 ½ liter extra om dagen. Och jag som bara brukar dricka 2-6 koppar kaffe om dagen och ett halvt glas mjölk till middagen!

Jag ska äta saktare, för jag får så ont under vänster revben när jag ätit fast föda. Läkaren sa att det är tjocktarmen som samlar luft, eftersom jag äter rätt fort. Jag kan ju inte rapa eller kräkas, bara fisa. Skäms

Och så gör det inget om jag lägger mig en timmas tid efter måltiderna för att "jämna ut" tarmarna.

Ja, det var många förhållningsregler!

Visst hade jag vätskebrist för ett tag sen med feber. Det slog Ronny upp på internet. Och då drack jag mer under en tid.

Men sen glömde jag bort det igen. Har ju så dåligt närminne!

Men nu kommer min älskade man att påminna mig om att dricka. Ja, även mina två ungar kommer att ringa och tjata! Min son sa idag, att vätskebrist var det första han tänkte på igår när jag ringde och berättade vad som hänt. Han kunde väl ha SAGT det! Och besparat mig ryggmärgsprovet!

Men, men, nu är jag fit for fight igen och ska försöka lära mig att leva OCH komma ihåg "reglerna" som är uppsatta för mitt eget bästa.

Det här blev långt, men jag behövde skriva av mig också. För det känns tungt med regler, när andra inte behöver så många.

Blir nästan gråtfärdig och känner mig ännu mer handikappad än vanligt!

Tack för att Ni orkade läsa, mina vänner! Tack för att Ni finns!

*kramar till Er*

mona43
2009-10-02 17:33
#3

Du får ta en annan "snällare" medicin istället. Glad

Jag brukar själv bli oerhört trött ibland, eller få huvudvärk,  en stund efter att jag druckit har det ofta blivit bättre igen. 

Endel mediciner kan ju vara vätskedrivande också, så dricker man kaffe och tar mediciner så är det nog bra att dricka ett par glas efter kaffekoppen för säkerhets skull. (kaffekoppen vill man ju inte vara utanFlört)

Du kanske skall ha en tillbringare med vatten framme på bordet eller i kylskåpet eller kanske en vattenflaska? som du kan ta med med dej om du går ut också, och ta en klunk ur emellanåt? som bara du själv dricker ifrån.

Då ser du den och har bättre koll på hur mycket du dricker, och kommer säkert också ihåg att dricka. Det är många som slarvar med att dricka så det är absolut inget att skämmas för!Glad

Har du frågat någon läkare om smällandet i huvudet, vad det kan bero på? det låter inte bra att du får sån huvudvärk av det. 

Att lägga sej och "vila på maten" säger många är nyttigt, kroppen jobbar ju på extra efter en måltid med att börja bearbeta maten, så det är säkert en bra vana att vila, det är ju också avstressande som är bra för alla, ofta blir man ju lite trött efter en måltid också. Så vila och fis med gott samvete så mycket du vill Flört

Skriv så mycket du vill vännen!

Många styrkekramar

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

shintaida
2009-10-02 17:49
#4

Jo, så som Du sa, så ska jag börja med att ha en egen flaska med dricka.

Jag tycker inte om vårt eget vatten, så jag blandar lättdryck (svartvinbär). Det är gott och det får jag i mig.

Smällandet i huvudet beror på att jag har "abstinens" efter treo och att jag är i princip lite för uttorkad. Så det har satt sig främst i huvudet. Där har man ju mycket vätska.

Dom lovade att det skulle gå över, när min vätskebalans är i skick igen och när kroppen slutat "gnälla" efter treo.

Så det är bara att dricka och se glad ut! Skrattande *suck*

mona43
2009-10-02 18:53
#5

Jättebra att du blandar till det du gillar att dricka, så blir du säkert lockad att dricka också, kranvattnet är oftast inte så gott, och lättdrycken innehåller mindre socker.

Du får ju vitaminer också på köpet! Kanske bäst att hålla reda på toaletterna när ni är ute på stan. Flört

Låter bra med "smällandet" att det går över med tiden.

Så sköt nu din "drickläxa" Flört

Kramar!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

shintaida
2009-10-12 12:38
#6

Jaaa, nu har jag provat att dricka mycket. Men det har inte hjälpt ett enda dugg!

Har haft huvudsmärta (inte värk) i två veckor nu. Jag har inget liv!

Det enda som mildrar, är när jag ligger på rygg i sängen med något mörkt över ögonen. Men det kan jag ju inte göra 24 timmar om dygnet!

Det är inget fel på mina ögon mer, för jag laseropererade dem förrförra måndagen. Tog bort efterstarr.

Har nu ringt VC, men sköterskan sa, att det var bättre om jag fick en telefontid till min läkare.

Tror inte dom på VC kan göra något, utan det blir nog en tur till akuten igen.

JAG VILL LEVA UTAN SMÄRTA! Skrikandes

Jag har ju psoriasisartitens smärta att tampas med också. Det räcker, tycker jag. Men den är jag "van" vid och vet hur jag ska göra.

Ibland har jag önskat att det VAR en hjärnblödning till jag fått. För då hade jag i alla fall fått en diagnos.

Ja, jag är deprimerad och ledsen. Är rädd för att vara ensam, när smärtan sätter in som värst.

Annons:
Maria
2009-10-14 18:02
#7

Neurologen som jag går hos säger att viss typ av huvudvärk (spänningshuvudvärk) kan framkallas av för mycket typ, Treo, Bamyl m.m. Han kallar det för rena "rävgiftet"

Stackars dig, vad du har gått igenom. Hoppas att allt lugnar sig nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

shintaida
2009-10-14 21:30
#8

Nyss hemkommen från 1 ½ dygn på sjukhuset.

VC kunde inget göra. Remiss till sjukan.

Akutläkarna visste inga råd.

Ingen ny blödning konstaterad.

Kom till en bra neurolog.

Hon konstaterade att jag är GENERALSPÄND över nacke, axlar och skuldror.

Och att jag, efter ryggmärgsprovet, skulle ha LEGAT i dryga veckan, då det ibland kan fortsätta att läcka spinalvätska. Men det talade ingen om för mig.

Så på sjukhuset fick jag morfin och syrgas tills jag skulle till neurologen.

Sen berättade neurologen vilka mediciner jag ska ta, för att få "tillbaka livet" igen. Det blev många mediciner!

Och en förhållningsregel om att jag ska LIGGA NER så mycket jag kan om dygnet i minst en vecka.

Så här ska liggas, kan ni tro!

Jo, jag glömde ju - det är två sorters huvudvärk jag har nu.

Det är spänningshuvudvärk och värk efter ryggmärgsprovet. Har fortfarande läckage från det sticket. Det som jag känner av när jag är uppe eller på dass, är det från ryggmärgsprovet.

Så snart är väl detta väl ett minne blott!

mona43
2009-10-14 22:35
#9

Men usch vännen vad du får gå igenom, det var verkligen illa att ingen informerade dej om att ligga stilla efter ryggmärgsprovet.

Du får bunkra upp med tidningar och böcker och kanske lite mysig musik, eller se på teve om du har en teve där, sedan får din gubbe passa upp dej, du får knäppa med fingrarna som en grevinna Flört

Kommer spänningen över axlarna, nacken och skuldrorna att bli bättre med tiden?

Hoppas att de nya medicinerna gör verkan så du får börja må bättre igen.

Styrkekramar Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-10-14 23:07
#10

Jag sänder också styrkekramar och hoppas att allt ska ordna sig för dej.

Med vänliga hälsningar

shintaida
2009-10-15 14:27
#11

Tack mina vänner! *kram*

Ja, Mona, spänningarna kommer att försvinna med hjälp av en sjukgymnast. Så det blir redan på måndag som det påbörjas.

Medicinerna har redan börjat hjälpa. Det är skönt, kan ni tro!

mona43
2009-10-15 14:33
#12

Det låter skönt att medicinen börjat verka, tänkte på om sjukgymnastik kunde hjälpa, vad bra att du får börja med det.

Sköt om dej vännen. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-10-15 14:42
#13

Jag det låter tryggt att spänningsvärken blir bättre med gympa och framför allt att medicinerna börjar värka.

Ha det gottSkrattande

Annons:
mona43
2009-11-02 16:38
#14

Hur går det för dej? tänker på dej.

Kram!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-11-14 22:59
#15

Hej shintaida!

Hur har du det med dina problem?

[per50]
2009-11-14 23:01
#16

Hej bumbleboo!

Hur är det med dig då i vintermörkret?

shintaida
2009-11-14 23:09
#17

HEJ! *vinkar*

Huvudvärken kommer och går i skov.

Än är det spänningshuvudvärk och än så är det migrän.

Så återställd är jag inte!

Tar t o m utskrivet laxermedel, för jag kan inte sköta magen utan att få ont i huvudet.

Nu har det gått så lång tid, att jag knappt minns hur det var att vara utan värk.

Personligen TROR jag faktiskt, att jag HADE en MINDRE blödning i alla fall. För sjukvården är INTE säkra på om blodet i spinalvätskan kom från insticket eller från märgen.

Jag litar inte riktigt på dom. Varför vet jag inte. Kanske för att jag tycker att dom är klåpare på att sticka?

Men i alla fall, så går jag på sjukgymnastik nu och så håller jag på att föra månadsjournal på mina migränattacker. Detta för att jag ska få Inderal Retard.

MEN det lustiga är, att när jag bodde i Eksjö och innan den stora hjärnblödningen, så HADE jag just den medicinen!

Jag VET ju att det hjälper!

Dom håller ju på att stjälpa mig, nu i en månad framöver!

Blir så arg på dom!

Sköt om Er!

mona43
2009-11-14 23:50
#18

Förstår att du har svårt att lita på sjukvården efter detta.

Vad de krånglar till det, varför inte ge dej Inderal på en gång, då det bevisligen hjälper Obestämd

Styrkekramar! Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

shintaida
2009-11-14 23:57
#19

Jaaa, Mona!

KAN inte Du ringa och berätta det för dom?! Flört

En vanlig "gräsrot" som sätter sig upp mot "läkarfolket"!

DET behövs!

mona43
2009-11-15 00:05
#20

Risken är väll att de hånskrattar åt lilla mej, men nog kan jag bli ettrig och envis då jag sätter den sidan till Flört 

Vi kanske skall åka dit och sittstrejka tillsammans, du jag och Per och hålla låda? Flört

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
shintaida
2009-11-15 00:25
#21

Jaa, det gör vi! Skrattande

*klappar händerna för att nåt händer*

Vem tar med fikabröd?

Jag tar med en STOR termos kaffe, mjölk, socker och ett gott humör!

mona43
2009-11-15 01:04
#22

Jag fixar fikabrödet Skrattande Då skall vi babbla så de får ont i öronen, vi kan säkert få med flera till, vi kanske blir en rejäl skara till slut som kan protestera mot lite av varje inom vårdenFlört Vi kommer säkert med i tidningen också Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

shintaida
2009-11-15 01:22
#23

Jag kontaktar Aftonbladet o Expressen! Skrattande

Men det gör jag när jag nannat några timmar.

Nu är det dags att slänga rumpan i bingen, pussa mannen och försöka sova.

Natti, natti, sov gott!

Tjingeling så länge!

mona43
2009-11-16 13:35
#24

Skrattande Säj bara till när du är beredd! Det blir inte nådigt för dem då vi börjar härjaFlört

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: