Annons:
Etikettvad-är-stroke
Läst 2448 ggr
[per50]
2009-09-05 13:39

Ärftlighet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stroke ingår i gruppen hjärt-kärlsjukdomar, och de är ofta ärftliga. Ungefär hälften av alla svenskar dör av sådana sjukdomar, framför allt stroke och hjärtinfarkt. Dessa sjukdomar beror i sin tur på olika tillstånd som är ärftliga, som högt blodtryck, höga blodfetter och diabetes.

Om man har stark ärftlighet för hjärt-kärlsjukdom bör man vara särskilt uppmärksam på om man har ytterligare riskfaktorer, eftersom det innebär en särskilt hög risk. Dessutom har man ofta vanor med sig hemifrån som kan påverka risken att drabbas i mer eller mindre grad.

Länk: 1177.se

Bild av Mona

Annons:
shintaida
2009-09-06 14:20
#1

Då förstår jag varför jag fick stroke.

Min Far fick det några år senare och är MYCKET dålig.

Ej återhämtningsbar, kan man säga.

[per50]
2009-09-07 22:59
#2

Hej shintaida!

Jag undrar om du har lust att skriva om din fars stroke,jag tycker att det är bra information för oss som inte har stroke. 

Med vänliga hälsningar

shintaida
2009-09-07 23:07
#3

Ja visst kan jag göra det! Med glädje!

Men ge mig gärna lite tid att formulera det, så det blir bra.

Går det bra?

[per50]
2009-09-08 01:00
#4

Visst det går bra, låt det ta den tid det tar.

mona43
2009-09-10 21:30
#5

Ärtlighet verkar vara vanligare än man tror.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Lena1971
2009-09-11 00:10
#6

Finns det något sätt att testa för ärftlighet av stroke, på samma sätt som de tittar på generna för att hitta ärftlig cancer?

Jag är försiktig själv i vilket fall, för nästan alla äldre i min släkt får stroke… Obestämd


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Annons:
mona43
2009-09-11 00:43
#7

De håller på att forska endel om genernas ärftlighet, nu har de sett att stroke och hjärtinfarkt har liknande riskfaktorer och troligast likande gener också, det är kromosom 9 som ser likadan ut för både hjärtinfarkt och stroke.

Det verkar som det måste forskas enhel del på dessa olika gener, och deras kromosomer innan man 100% säkert kan vara säker på ärflighetens inverkan.

Men att arvet inverkar ser man ju tydligt i olika släkter. Jag har många i min släkt som fått stroke och hjärtinfarkter så man ligger verkligen i farozonen Rynkar på näsan

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: