Annons:
Etikettstroke-i-olika-åldrar
Läst 4986 ggr
mona43
2009-08-26 23:06

Ärftlighet

I vissa fall har man inte kunnat hitta orsaken till att en person fått stroke. Man har då klarlagt att det berott på ärftlighet.

Hos yngre personer som drabbas kan man se ärftlighet som en orsak.

Har du många i släkten som drabbats av hjärt och kärlsjukdomar, bör du tänka dig för och undvika rökning, övervikt, och högt blodtryck med mera. Eftersom dessa saker tillsammans med ärftlighet ökar risken ordentligt.

Har ni någon erfarenhet av stroke och ärftlighet? berätta gärna.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[per50]
2009-11-15 13:29
#1

Det ska bli intressant att få läsa era erfarenheter av stroke och ärftlighet, så skriv gärna några rader och berätta.

mona43
2009-11-16 13:38
#2

Håller med Per, era berättelser är guld värda, man kan hjälpa någon annan på vägen med att dela med sig av sina egna berättelser, och erfarenheter.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

altaria
2009-12-10 13:18
#3

Hej allihopa. Här kommer mitt premiärinlägg på Stroke iFokus! Jag är 35 år, gift har två barn och bor i den Bohusländska kust-glesbygden. Jag lider av en ärftlighetsfaktor som gör att jag lättare får proppar, homozygot APC-resistens.

Denna sjukdom gjorde att jag fick första djupa ventrombos i vänster ben vid 16 års ålder. Det var en stor trombos som gjorde att venen blev i stort sett helt demolerad efteråt och att jag fortfarande än idag, 18 år senare, har smärta i benet.

Dessutom bidrog APC-resistensen till att jag fick en sinustrombos för 5 år sedan i samband med min sons födelse, en stroke jag gick med i sju (7?!) veckor innan den upptäcktes/jag togs på allvar p.g.a. min extrema huvudvärk. Jag var då uppe på ca 40 Panodil om dagen, var som sagt nyförlöst med ett prematurt barn (6 veckor för tidigt) och led dessutom av kraftig panikångest.

APC-resistensen har gett mig ytterligar en propp i armen för ca 3½ år sedan, så man kan väl säga att ärftlighetsfaktorn är stor i mitt fall. Jag har fått tidsbegränsad sjukersättning t.o.m.  december 2010, sen ska väl jag också jagas av FK….

Är det någon som har frågor, egna upplevelser eller åsikter om APC-resistens, sinustrombos, eller hur man kan få hjälp med den här förbaskade huvudvärken jag haft varje dag, 24 timmar om dygnet, i 5 år….snälla lämna kommentarer!!Glad Jag skulle bli så tacksam och glad av att ha någon/några att prata med detta om!

See u!

mona43
2009-12-10 13:28
#4

#3

Tack för ditt intressanta inlägg, och hjärtligt välkommen till oss härinne på stroke skall du vara! Hoppas någon känner igen sej i din berättelse och vill dela med sej.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

altaria
2009-12-10 23:15
#5

tack Glad

mona43
2009-12-11 01:15
#6

Vi blir glada för allt intressant ni berättar om både små och stora saker, inget är för litet eller konstigt att berätta om. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[per50]
2009-12-11 09:16
#7

Jag håller med mona43 allt är av intresse, stort som litet och vi är väldigt tacksamma att ni är medlem hos oss.

Faxlin
2009-12-15 01:34
#8

#3: Läser ditt inlägg och lider så med dig. Att först ha de problem du har, och dessutom bli jagad av försäkringskassan är inte som det ska. Du får liksom mig komma ihåg att det inte är försäkringskassans fel det här som händer nu, utan det är regeringen. Så kanske ska vi alla sjuka gå man ur hus och rösta bort dem från makten under 2010. Det är nog enda räddningen för oss som är sjuka.

Men så åter till dina problem. Har du testat akupunktur? Vet inte hur det skulle fungera för dig, men vet många som inte har blivit hjälpt av något annat har lyckas få bort huvudvärk med just akupunktur. Kanske är det värt att testa i alla fall?

Hoppas du fården hjälp du behöver i alla fall. Och även om detta inte hjälper såmycket så finns vi här att prata med i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pirjo
2009-12-15 22:42
#9

#3 Ett litet tips när det gäller huvudvärken. En del strokedrabbade med huvudvärk blir hjälpta av Botoxsprutor. Många tror ju att det huvudsakliga användningsområdet för Botox är för skänhet, dvs kändisar som sprutar in det i ansiktet för att slippa rynkor. Inget kan vara mer missvisande - Botox togs fram från början för medicinskt bruk och det kosmetiska upptäcktes senare som en biverkning.

När det gäller Botox så används den idag på många olika sätt och för många olika besvär och sjukdomstillstånd, varav ett är just ihållande huvudvärk och migrän. Tyvärr är många läkare väldigt okunniga om att den här möjligheten finns.

Jag har en svägerska som också fått stroke och hon besvärades också av ihållande huvudvärk. Numera får hon Botoxbehandling var tredje månad och är helt besvärsfri.

Kanske något som du skulle kunna fråga din läkare om.

mona43
2009-12-16 10:48
#10

Låter jättebra att det kan hjälpa, kanske värt att testa.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

altaria
2009-12-18 08:22
#11

Hej igen och tack för era kommentarer. Jo jag har provat det mesta…förutom "vanliga mediciner" i olika former, även yoga, akupunktur, TNS-apparat, sjukgymnastik, massage, och ja det mesta…. Jag har hittat och bekostat dessa saker själv, förutom sjukgymnastiken då. Just nu är jag i startgroparna och testar ännu en ny behandlingsmetod, hos en biopat. Är det någon härinne som har erfarenhet av biopatbehandligar?! Är ju förstås mycket intresserad av att höra om det eftersom det är en kostsam behandling…

Jag har förvisso inte provat Botox, men är säker på att det kan fungera som rätt medicin för rätt person. Själv måste jag säga att jag är något skeptisk, och rädd, att spruta in ett sk "nervgift", huuuu… Men å andra sidan kan jag säga att det som jag tidigare blivit erbjuden av sjukvården är en medicin som heter Lyrica, som är en slags epelepsimedicin om jag förstått saken rätt? Och nu har jag blivit erbjuden att en kombinerad värkmedicin/kortison behandling under tre veckor för att se om det interkraniella trycket upplevs som mindre. Sen är sjukvården mig som sjutton eftersom jag äter ganska höga doser värkmediciner, de vill att jag ska gå på ett avgiftningsprogram för att sedan börja på metadonbehandling, som tydligen också visat sig vara rätt medicin för vissa personer med långvarig smärta… Obestämd De verkar överlag vara mer intresserad av mitt sk opiatberoende än själva anledningen till det, dvs stroken med efterföljande kronisk huvudvärk….

Ja, vad säger man?! Jag tror i alla fall att jag vill prova biopat-behandlingen i nåt kvartal eller så först för att se om det har någon effekt!

MEN nu var det ju inte detta tråden egentligen skulle handla om Skäms utan om ärftlighetsfaktorn till att man får stroke. Och som sagt, min ärftlighetsrisk finns i APC-resistensen, Jag antar att andra på Stroke iFokus också lider av denna luriga sjukdom, som ju bidrar till proppbildningen i venerna?!

Än en gång, tack för era kommentarer Skrattande

Ha en bra dag

altaria
2009-12-18 08:32
#12

… och ja just det, för att ytterligare förlänga mitt långa inlägg… Skäms Jag röstar redan på ett av de partierna som inte i första hand vill bidra till att jaga sjuka, hmmmhmm Oskyldig Och jag vet ju att det inte är FK:s "fel", det är ju bara det att det är mot dem som jag som privatperson "slåss" i vardagen, i regerings-/riksdagsdebatten/besluten säger jag ju självklart mit…vart fjärde år. Jag önskar bara att FK kunde stå på sig lite mer när de t.ex. är tillfrågade som remissinstans för diverse beslut från regerings-/riksdagsutredare etc. Sen är jag väl medveten om att det inte är den enskilde handläggarens "fel", men där som överallt annars i livet handlar det väl om personkemi, viss empati, inlevelseförmåga och förmåga att lyssna, samt kanske ha inställningen att folk generellt inte lever och är sjuka för att dedikera sitt liv till att lura FK…. men det är ju min personliga åsikt!

Återigen, förlåt att jag dravlade på i Ärftlighetstråden om en massa annat….SkämsGlad

[per50]
2009-12-18 12:07
#13

11# Hur gör man en biopat-behandling?

12# Ja jag skall absolut rösta bort denna regering hösten 2010 de har gjort bort sej hos mej också Skrikandes

Annons:
altaria
2010-01-12 23:32
#14

hej igen och god fortsättning! ja en biopat-behandling är en upplevelse!! man blir kopplad till fem "spännband", runt huvudet, runt varje handled samt vardera fotleden. spännbanden är kopplade till typ elektroder som i sin tur är kopplad till en maskin som hos biopaten jag var hos hette Scio. Scion "läser" sedan av kroppen. 

Alla ämnen (vitaminer, organ, hormoner etc) har en unik digital struktur som omfattar 55 olika elektriska mått, inkluderande frekvenser, volt, ampere, induktans och kapacitans. SCIO:n har en databas som innehåller över 9.000 ämnen och genom att använda komplex matematik får terapeuten exakta analyser och rekommendationer hur du bör balanseras.
Med hjälp av bioresonans, skickar datorn in signaler i kroppen och genom att mäta hur kroppen reagerar på varje signal analyserar SCIO:n reaktionen på varje ämne.

Ovanstående markerad text finns på följande hemsida: http://www.evaferm.com/fakta.html Det finns också mer att läsa här http://www.energimedicin.com/scio.html Elller Googla Scio :-D

Ha en go kväll!

mona43
2010-01-12 23:37
#15

Förvånad Oj vilken apparat,att den kan läsa av så mycket i kroppen, det är ju helt otroligt!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

altaria
2010-01-12 23:41
#16

visst är det häftigt!!! :-D Sen får man ju lägga vad man vill i tron på det hela, men personligen känner jag "why not??!!" jag provar i stort sett allt nu, så trött på att vara trött och sjuk, jag vill bara få till de bästa omständigheterna kring faktumet.

Och P.S. jag röstar definitivt, inte på den här regeringen, inte då och inte nu!!

Faxlin
2010-01-12 23:44
#17

#16: haha, nej tror inte många sjuka röstar på dem nu. Även om en del gjorde förrut då de trodde det skulle bli bättre. Tror även att många arbetslösa trodde på deras valsnack förra gången. Men i år lär det bli annat ljus i skällan. Jag röstade inte på dem förrut och inte nu heller :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mona43
2010-01-12 23:55
#18

#17 Jag skulle inte drömma om att rösta på dem någonsin.

#16 Ja visst vill man pröva allt som känns vettigt och kan göra att man mår bättre, så varför inte testa? Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

altaria
2010-01-13 00:04
#19

jag hoppas verkligen det blir förändring!

läste en artikel av Stefan Einhorn (proffesor vid Karlinska institutet) i gårdagens (10/1) Göteborgs Posten, rubriken, som går att applicera på många områden, fick mig att hoppas på förändring "Graden av visdom avgör människans öde". låt oss hoppas att våra medmänniskor, friska som sjuka, arbetslösa som anställda, gamla som unga, människor med eller utan barn, lärt sig något under de senaste årens regim och anammar sin visdom vid höstens val…. Skrikandes

mona43
2010-01-13 00:10
#20

Ja verkligen. tror nog många blivit oerhört besvikna och känner sej grundlurade nu.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Upp till toppen
Annons: