Annons:
Etikettpresentation
Läst 1708 ggr
bluemary
2009-08-18 22:20

Ny här

Hej ! Vill bara presentera mig. Jag heter Anette och
är 50 år. Min man har haft stroke 3 gånger och jag
själv har fibro och en svår ryggskada (med andra
ord massor av värktabletter, oro, ångest o s v).

Min man kunde efter sin tredje stroke inte sitt tel-nr eller sina barns namn men rent intellektuellt så
har han nu kommit tillbaka.

Men han har svåra balanssvårigheter och håller sig i väggar och allt som han kommer åt. Vi bor i ett gammalt hus med många höga trösklar och har grus runt huset så det fungerar tyvärr inte med rollator.

Han använder istället en stav som gör att han äntligen kan ta sig fram utan mitt stöd.

Vi har båda perioder då vi mår dåligt, blir griniga och tappar humöret fullständigt men det måste gå, det bara är så.

Undrar om det finns någon hjälp som han kan få ? (rent praktiskt?). Vi har aldrig tagit upp detta så det skulle vara roligt att få veta om det finns något.

Med många varma hälsningar från Anette

Annons:
bluemary
2009-08-18 22:22
#1

PS: Såg inte "presentation", blev väl lite för ivrig. Hoppas
att det går bra ändå !

Denna kommentar har tagits bort.
mona43
2009-08-18 23:11
#3

Hej Anette!

Välkommen till våran sida!

Förstår av din presentation att ni har en tuff vardag, det blir extra jobbigt när båda är dåliga. Har ni hört er för på kommunen om möjligheten att få handikappanpassa ert hus?

Då har man möjlighet att få ta bort trösklarna, kanske eventuellt bredda dörröppningar, sätta upp grepphantag vid duschen och toaletten, och eventuellt vid sängen, även trappan in till huset kan vid behov göras om och mycket mera.

Hör dej för på din hemkomun vilka möjligheter de erbjuder. Ni kanske måste prata med läkaren på vårdcentralen först som i sin tur kan ordna så du får komma arbetsteurapeuten där, hon kan hjälpa dej rätt, det finns även hjälpmedel som hon kan skriva ut.

I övrigt har man möjlighet att få hemtjänst, ett korttidsboende för den drabbade, så de anhöriga får "ladda batterierna" Det är viktigt att man söker hjälp i tid, allt för många kämpar på i det tysta.

Tack för din berättelse Anette!

Hoppas det är okej att jag justerade texten i stycken. 

 Kram!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

bluemary
2009-08-19 00:29
#4

Hej igen !Tack för ditt fina svar ! Helt ok att du justerade
texten i stycken, ska tänka på det nästa gång !

[SvenA]
2009-08-19 08:10
#5

När det gäller bostadsanpassning ska man alltid ha et läkarintyg på sina besvär

Och man måste ha fastighetsägarens tillstånd till åtgärdena

Detta är generella regler som gäller allt om bostadsanpassningreglerna finns på Boverkets sidor

bluemary
2009-08-19 09:30
#6

Tack för svar ! Glömde tillägga att vi bor i ett eget hus./Anette

Annons:
[SvenA]
2009-08-19 16:06
#7

Det går att söka bostadsanpassningsbidrag även till egen fastighet så det är bara att lämna in en ansökan

mona43
2009-08-20 00:52
#8

Sök hjälp så fort ni kan, det kan ta lite tid innan ni får ett svar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: