Annons:
Etikettvad-är-stroke
Läst 2750 ggr
mona43
2009-08-10 12:00

Vanligaste orsakerna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vanligaste orsaken till stroke brukar vara åderförkalkning, som uppstår hos oss alla i varierande grad under livet.

Endel är mera drabbade än andra, hos några framskrider sjukdomen snabbare än hos andra, detta beroende på vilka riskfaktorerna är. Åderförfettning är en början till åderförkalkning.

Vissa riskfaktorer går att påverka, såsom rökning, högt blodtryck diabetes och fetma, högt kolesterol, hormonpiller, snarkning och psykosocial stress. Men andra är inte lika lätta att påverka, nämligen ärftlighet och hög ålder.

De påverkbara går att förebygga, som ett exempel är rökning, att man aldrig börjar röka, eller slutar.

Regelbunden motion, rikliga mängder av frukt och grönsaker, låg till måttlig alkoholkonsumtion är bra skyddsfaktorer mot sjukdomar i hjärtat och blodkärlen

Stroke är kortfattat ett symtom på en hastig skada någonstans i hjärnan, som orsakats av en sjukdom i hjärtat eller i blodkärlen.

Hjärnskadan i sin tur ger ett bortfall, med andra ord en förlust av en del av hjärnans funktion. Detta kallar man bortfallssymtom.

Ärftlighet

I vart fjärde stroke fall har man inte kunnat hitta en uppenbar orsak till sjukdomen.

Forskningen har kommit fram till att ärftlighet kan vara en viktig riskfaktor hos yngre personer.

Gener och faktorer i omgivningen ökar risken.

Källor:  Egna erfarenheter, böckerna: Stroke hur man förebygger och behandlar av Andreas Terént, Hjärnan av Lars Olson, En bok om hjärnan skriven av 32 forskare. Mycket återberättat i egna ord.

Foto Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
2009-08-12 10:18
#1

Berätta gärna om era egna erfarenheter Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[mejja]
2010-05-04 23:06
#2

jag hade en propp i hjärnan de hittade ingen direkt orsak till varför, jag var 32 år rökte o var i en VÄLDIGT stressig period där jag mådde jättedåligt, alla värden var/är bra, överviktig men aktiv, både motionerar och rider. jag är övertygad om att det var stress som gjorde mig sjuk, har slutat röka!

[SvenA]
2010-05-05 12:53
#3

Rökning är en stor bidragande orsak det vet man idag

Bergspuman
2010-05-22 15:42
#4

Fick blodpropp i höger hjärnhalva vid 24 år. Troligen orsakad av p-piller. Alla tänkbara analyser och utredningar gjordes, fanns inte tillstymmelse till fel. Inga övriga riskfaktorer och absolut ingen stroke i släkten. P-piller slutade jag genast med.

Men pga detta, har jag avstått från barn eftersom det är en omfattande profylaxbehandling som krävs om man haft stroke och vill ha barn. Det har inte varit någon större förlust tack och lov, eftersom mitt barnintresse varit lågt.

Men det hade varit en fördel att kunna behandlas med hormoner nu när jag fått mellanblödningar som kan relateras till förstadier till menopaus. Vilket alltså inte går i mitt fall.

Stroke är ett elände på många sätt.

[SvenA]
2010-05-22 17:04
#5

Tyvärr drabbar det väldigt olika och av väldigt många olika saker men det gäller att försöka hitta det där lilla extra som gör att man kan få ett bra liv i alla fall

Upp till toppen
Annons: