Annons:
Etikettpresentation
Läst 3386 ggr
[per50]
7/31/09, 12:52 PM

Presentation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I den här tråden kan man presentera sej för varandra. Man skriver så lite eller mycket man vill, och kanske berättar lite om sina erfarenheter av stroke.

Vem som helst kan bli medlem, man kanske helt enkelt vill lära sej lite om sjukdomen, den är ju våran tredje vanligaste sjukdom i Sverige. 

Foto Mona

Annons:
[per50]
7/31/09, 2:54 PM
#1

Jag heter Per Nilsson och är 50 år, och bor i Bredbyn ca: 4,5 mil utanför Örnsköldsvik. Jag bor tillsammans med Mona och barnen Andreas 16 år Markus 14 år och Lisa 6 år, Jag träffade Mona på en sajt på nätet när jag surfade, efter många långa chattar upptäckte vi att vi hade många saker gemensamt.

Vi tänkte och tyckte likadant om det mesta här i livet. Efter några besök här uppe för att känna mig för tog jag det slutgiltiga beslutet. Jag sa upp mej från min anställning och började planera för mitt nya liv.

Jag trivs med min familj och framför allt att livet har fått en nystart. Jag kommer ursprungligen från Södertälje, jag är äldst av fyra syskon, Anne 46 år, Pia 41 år och Jens som är 29 år. Vi växte upp i ett område som heter Brunnsäng,

2001 drabbats jag av ett epilepsi anfall, jag rasade ihop på golvet mitt framför ögonen på mina arbetskompisar och min chef, vi hade haft extra mycket jobb under den perioden och jobbat över en del, de trodde att jag hade fått en hjärtinfarkt eftersom jag skrek en hel del, men jag hade också rejäla kramper.

När jag så småningom vaknade till igen så stod det människor omkring mig med uppspärrade ögon, den värkte i bakhuvudet och blödde lite eftersom jag slagit mej i betonggolvet, och jag var öm överhuvudtaget och aningen omtöcknad fortfarande, ambulanspersonalen tog med mig till sjukhuset där de gjorde en rötgen undersökning som bekräftade att jag fick ett epilepsi anfall.

Jag fick senare veta att orsaken var en cysta med kalkavlagringar mellan hjärnhalvorna, som var orsaken till epilepsin, men jag fick reda på att det var en ofarlig cysta. 

Min vardag har verkligen blivit annorlunda sedan jag fick min epilepsi, eftersom jag är så stresskänslig så måste jag göra saker i min egen takt, en del dagar är riktigt dåliga, då måste jag prioritera bara det nödvändigaste i stället! Annat får vänta lite.

Jag måste också planera att medicinen tas i rätt tid. Jag kan lätt känna mig lite isolerad också då jag inte orkar med för stora folksamlingar omkring mej.

Vill gärna ha ett arbete, men hur skall man hitta ett arbete där man får göra saker efter hur man mår? Ett jobb där jag jobbar hemifrån med data vore ett alternativ.

Just nu håller jag på med en arbetsträning, på 28 timmar per vecka, de skall se hur mycket jag orkar. Det skall bli spännande att se hur det går.

Hoppas givetvis att framtiden blir bättre och att jag får ett arbete att gå till som jag klarar av, och slippa gå på svältlönen från försäkringskassan.

mona43
8/18/09, 12:21 PM
#2

Jag heter Mona och är 44 år, jag är sambo med per50. Jag är Sajtvärd här på Epilepsi ifokus

Mina intressen är många, trädgård ligger mej varmt om hjärtat, i den mån jag klarar det för min värk. Fotografering är också ett stort intresse. Matlagning och bakning, barn, djur och mycket mera.

Jag gillar att lära känna nya människor och gillar också att skriva.

Jag har en grav hörselskada på vänster öra som gör att jag behöver hörapparat. Fibromyalgi med värk i kroppen är också min dagliga följeslagare.

Min erfarenhet av stroke har jag fått från nära håll, mina föräldrar drabbades ett flertal gånger, även andra släktingar och bekanta.

Jag har också en vårdutbildning bakom mej, samt har jobbat inom hemtjänsten och på ålderdomshem och sjukhem.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

shintaida
8/19/09, 2:41 PM
#3

Hej!

Jag heter Ylva och är 45 år. Berättar lite kort om mig;

För ca 10 år sen fick jag en hjärnblödning. En så kallad Subarackattack.

Det gjorde HEMSKT ont!

Låg 10 dagar på Linköpings universitetlasarett, fullpumpad med morfin.

Ingen operation behövdes.

Men jag har fått men för livet.

Närminnet krånglar konstant.

Jag minns inte vägar som jag åkt på.

Minns inte filmer jag sett innan blödningen.

Minns inte namn och ansikten. Känner bara på mig att jag SETT personen förr.

Minns inte ibland vad jag lovat. Måste skriva lappar överallt för att minnas.

Min sambo trodde inte att mitt minne var dåligt, när vi träffades. Men nu vet och förstår han. Han har tålamod med mig.

Min finmorotik är lite förstörd.

Jag kommer att läsa här ofta!

För det har inte varit lätt att vara "ensam", när det gäller hur man har blivit.

Händelser, som varit viktiga för mig, har jag glömt. Det är så tråkigt!

Ja, det var lite om vad jag har gått igenom och GÅR igenom varje dag!

LenaR
8/20/09, 12:25 AM
#4

Lena heter jag, blev hitsläpad till iFokus av Ulla, som är kollega i min keramikverkstad.

Jag är personlig assistent förutom krukmakare. (Är det någon här som har personlig assistans så är ni säkert bekanta med fenomenet att musiker och konstnärer av olika slag arbetar inom assistans, vad det nu kan bero på?  Obestämd)

Av en slump har det blivit så att mina brukare nästan allihop varit/är äldre män som drabbats av stroke. Jag har fått lite (lite!) utbildning inom ämnet 'förvärvade hjärnskador', plus att jag har ett stort intresse för neurologi. Så jag kan lite om stroke och om hjärnan.

Den kunskapen var som bortblåst när min mamma nyligen fick en stroke. Att jag hittade till den här sajten beror på att jag kommer behöva råd och stöd som anhörig.

Vill ni veta mer, pm:a mej!!

Glad Lena


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

mona43
8/20/09, 12:36 AM
#5

Hjärtligt Välkommna shintaida och LenaR till våran sida! Hoppas att ni kommer att trivas hos oss.

Vänliga hälsningar Mona och Per

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

flossan67
9/7/09, 12:48 AM
#6

Hej!

Hittade iFokus för bara några dagar sen och gillar sajten då utbudet är brett. Jag har själv inte drabbats av stroke, men förlorade min f.d hyresvärd, vän och extramorfar till mina 3 grabbar för snart ett år sen :'(  det får räcka så för denna gång….Tack och hej!

Annons:
mona43
9/7/09, 12:51 AM
#7

Hjärtligt välkommen till våran sida flossan!Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: