Annons:
Etikettvad-är-stroke
Läst 8350 ggr
mona43
2009-08-01 00:39

Vad är stroke?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stroke, eller med andra ord slag på Svenska, diagnosen kan enlig världshälsoorganisationen ställas utan tekniska hjälpmedel i hela världen. Plötsligt, och från viss del i hjärnan, kallat fokalt symtom.

Orsaken är oftast sjukdom i blodkärlen eller i hjärtat. Som sitter i minst 24 timmar, kortvarigare kallas för TIA.

Stroke indelas i blodproppar och blödningar i hjärnan. Omkring 30 000 svenskar insjuknar årligen. Ca: 30 procent av dem är återinsjuknanden. 

Blodproppslösande läkemedel och snabb akutbehandling, kan "rädda hjärnan" på många.

Det är den tredje största dödsorsaken i landet, efter hjärtinfarkt och cancer, och ger ofta allvarliga handikapp.

Hjärnfunktioner påverkas, som orsakar funktionshinder, hjälpbehov, och nedsatt livskvalitet. Var sjätte 40 åring riskerar att insjukna senare i livet.

Medelåldern vid stroke är för män 73 år, för kvinnor 77 år. 20 procent är drabbade personer under 65 års ålder.

Omkring 6 000 personer drabbas av TIA. Mörkertalet är stort, ofta med snabbt övergående symtom, då söker man inte vård, och missar förebyggande behandlingar.

Minst 100 000 personer i Sverige har tidigare haft stroke. De behöver medicinsk uppföljning, och i vissa fall stöd och omsorgsinsatser från samhället.

Ännu dör var tionde under det akuta skedet, var sjätte de tre första månaderna, dubbelt så många jämfört med hjärtinfarkt.

Dödsantalet beror på att hjärnan kan svälla vid massiv stroke så centra för andning och cirkulation kläms åt

Källor: Egna erfarenheter, Böckerna: Stroke, hur man förebygger och behandlar av Andreas Terént, Hjärnan, av Lars Olson, mycket i egna ord. 

Fotograf Mona, en norrlänsk skog

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Maria
2009-08-24 20:50
#1

Stroke är också den näst vanligaste orsaken till demens som är en av de största sjukdomarna hos äldre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mona43
2009-08-24 22:57
#2

Det stämmer bra.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Lena1971
2009-08-25 20:51
#3

Vad är symtomen på TIA? Verkar som det kan vara bra att lära sig!


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
2009-08-25 21:21
#4

#3

TIA är förkortningen av latinets (tror jag) Transitorisk ischemisk attack.

Symtomen kan variera stort men plötslig förvirring, synrubbningar, förlamning i en ansiktshalva, problem med motoriken (att gå t.ex) domningar och att man blir "borta" en stund kan vara tecken på en TIA.

TIA är när det kommer en liten blodpropp upp till hjärnan och orsakar tillfällig syrebrist.

Det kan vara en kort stund men för att räknas som en TIA attack och inte en stroke så måste alla symtom ha gått tillbaka inom ett dygn.

TIA kan vara ett tecken på att du kommer att få en stroke därför är det så viktigt att söka vård så man får kolla upp dig. Förmodligen blir behandlingen något blodförtunnande medel och man kollar även hjärtat så du inte har oregelbunden rytm och behöver behandling.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lena1971
2009-08-26 23:44
#5

Tack Bumbleboo! Låter som att många TIA-attacker blir odiagnosticerade. För min del tar det betydligt längre tid än ett dygn att ta mig till läkare.  :/


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
2009-08-27 00:34
#6

#5 Säkert är det så.

Hur kan det ta länge en ett dygn att ta dig till läkare?

Är det en TIA tycker jag att man ska ringa ambulans eller åka in akut på annat sätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
mona43
2009-08-27 09:35
#7

Det är nog bra att åka in en gång för mycket än för lite, för säkerhets skull. Men man tänker nog ofta att det säkert "bara är något ofarligt"

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Lena1971
2009-08-28 00:47
#8

#6 Ungefär som Mona säger. Om symtomen försvinner inom ett dygn så tänker jag, "Äsch, det var ju inget farligt, det gick ju över!"

Visst, blir man förlamad i en ansiktshalva så begriper man väl att det är allvar. Men om det 'bara' är förvirring eller någon domning, då skulle jag inte reagera så starkt. Obestämd


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Dressan
2009-08-28 13:45
#9

Oh! nu har jag lärt mig lite mer om stroke :)

tack Mona :)

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

mona43
2009-08-28 14:54
#10

Jättebra att veta lite, tack för att du blev medlem också! Det är bara att fråga ifall du undrar över något mera om stroke

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Dressan
2009-08-28 15:05
#11

Det ska jag :) och tackFlört

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

[per50]
2009-10-16 23:25
#12

#6 och #11 Hur är det med er?

Maria
2009-10-16 23:27
#13

Med mig är det bra. Det är ju fredagFlört. Hoppas ni andra har det gott också…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[per50]
2009-10-16 23:31
#14

#13 Det låter ju bra, här hemma är det så där. Det är förkylning på gång, vi vet inte vilken sort det är?

Maria
2009-10-16 23:34
#15

Hoppas att det inte är svininfluensan…fast jag tror att de flesta klarar den bra också…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[per50]
2009-10-16 23:39
#16

 Jo vi för hoppas att det inte är svinet som har varit framme.

[per50]
2009-12-02 20:59
#17

#15

För mig var det vanlig influensa, men för Mona tror vi att det var svininfluensan för att hon var så sjuk länge och mådde verkligen dåligt.

mona43
2009-12-28 01:37
#18

Minns att min pappa fick åka in några gånger, då man trodde att han fått en ny propp, men det var en TIA attack, för han återhämtade sej och kom hem.

Många ignorerar tyvärr tecknen på en TIA attack och åker inte in och kollar upp hur det ligger till, särskillt om det börjar "gå över" men man bör nog göra det ändå.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

fotoninja
2012-08-06 19:56
#19

Godkväll! väcker liv i denna gamla tråden.

för cirka 9 dagar sedan hände nåt konstigt med mig som gör mig smått orolig.

jag och frugan skulle till en tjejkompis som bor en bra bit ifrån oss på fest, så det får bli tåg dit. hade en 50L väska plus ryggsäck med kamerautrustning att släpa på.

började svettas enormt på tåget, visst, det var varmt ute, men så mycket har jag nog aldrig svettats tidigare, trots tunn klädsel.

sedan när vi var vid vännens hus skulle allt kånkas uppför en lång trappa. då känner jag mig konstig, ett tryck i bröstet, och en kvävningskänsla i huvudet. typ som att blodtrycket steg och jag fick lufthunger, kippade efter luft. och jag kände mig lite yr, men tog tag i trappräckena och drog mig upp. låtsades som ingenting till de andra, fortsatte dock att flämta en bra stund. skyllde det på dålig kondition.

tog några treo i förebyggande syfte. och i efterhand kom jag på att jag varken drack rökte ( blev bara 5 cigg på en hel helg) eller knappt åt något den helgen. (och jag som sett så framemot att festa till ordentligt)

och under natten kände jag åter ett tryck i bröstet som släppte, och på morgonen märkte jag att min vänsterarm domnat. trodde jag legat konstigt med den i sömnen.

men den är domnad ännu. kan bara röra pekfingret och tummen.

vad tror ni? kan det vara en stroke?

Maria
2012-08-06 20:01
#20

Du ska absolut söka för detta tycker jag. Har du domningar kvar och bara kan röra pekfingret och tummen så skulle jag kolla upp det.

Nu är det visserligen 9 dagar sedan men en TIA attack eller en liten stroke ska man alltid söka för.

Nu behöver det ju inte vara just detta men för att vara på den säkra sidan…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
mona43
2012-08-06 20:04
#21

Håller med, kolla upp för säkerhets skull.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: