Annons:
Etikettallmänt
Läst 4133 ggr
Zondell
2013-09-03 12:05

Att få slaganfall 1913

Jag gör ett skolarbete där jag ska belysa vilken hjälp en strokepatient hade (inte hade) för 100 år sedan.

Jag har kommit en bit på vägen men behöver nya infallsvinklar.

Jag hittar ingen sjukvårdshistorik på nätet och vill förstås inte bara skriva det som står i vår lärobok.

Någon som kan hjälpa mig?

Annons:
Maria
2013-09-03 16:07
#1

Oj då. Det var klurigt.

Man hade ju knappast förmågan att diagnosticera en stroke då på samma sätt som nu. Det har ju ändrats ganska rejält sedan man kunnat göra datortomografi på hjärnan.

En stroke är ju ett samlingsnamn på både propp och blödning i hjärnan.

Gav man en patient blodförtunnande för att lösa en propp så kunde personen dö om det i själva verket var en blödning, så man fick mer eller mindre gissa sig fram.

Att proppar ökar med åldern och att blödningar är vanligast efter trauman men så är det ju alla däremellan.

Det var det första jag kom att tänka på….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zondell
2013-09-04 03:53
#2

Stort tack! Så intressant :-) Är stroke och slaganfall samma sak? Någon som vet när datortomografin kom? När började man behandla med blodförtunnande medicin? Någon som tom vet vilken medicin?

Zondell
2013-09-04 04:12
#3

Min farmaceutmoster trodde medicinen var magnecyl och aspirin

Maria
2013-09-04 09:38
#4

Stroke är som sagt det globala samlingsnamnet för blödning och propp, medan slaganfall är det svenska. Man har länge använt stroke som benämning men hör allt oftare att slaganfall används numera så det växlar förmodligen med vad som ligger i tiden.

Jag vet inte när man började använda datortomografi mer frekvent. Kan det ha varit 70-80-tal? Jag bara gissar.

Vid det akuta läget då man konstaterat en propp så ges oftast Trombolysbehandling intravenöst för att lösa proppen. Patienten bör vara yngre än 80 år och det ger en ökad risk för blödning.

Acetylsalicylsyra som finns i Aspirin, Magnecyl, Bamyl, Treo osv. kan också ges för att verka som propplösare.

Många äldre äter t.ex Trombyl dagligen som förebyggande. Trombyl är blodförtunnande och innehåller Acetylsalicylsyra i låg dos.

Har man haft en propp så är det vanligt att man blir insatt på Waran men då får man kolla blodet med jämna mellanrum så att värdena är bra. Waran är mer förtunnande än Trombyl.

När man började med denna ordination har jag ingen aning om. Du får kanske googla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: