Annons:
Etikettbehandlingar-och-rehabilitering
Läst 9106 ggr
maryna
2011-07-02 16:39

Varför blir mamma aldrig ålderställd?

I mars 2010 fick min mamma en hjärnblödning pga en kärlmissbildning i lillhjärnan. Efter två månader på sjukhus så förklarade personalen att hon skulle bli 100% återställd, bortsett från känslan av bortdomnad i vänster sida av ansiktet.

Men nu, mer än 1½ år senare så sitter hon fortfarande i rullstol, har fortfarande stora problem med motoriken, kan fortfarande inte tala korrekt och har fortfarande den konstanta yrseln i huvudet. Hon har inte blivit bättre på flera, flera månader.

Hon har varit två omgångar på strokerehabilitering där hon verkade trivas fruktansvärt bra och varje gång hon kom hem så kunde hon skratta till litegrann, vilket är väldigt sällsynt då jag inte sett henne varken skratta eller le sen april förra året. Hon förbättrades i humör, vilket jag anser förbättrade henne fysiskt också under sin vistelse där. Jag önskar att hon hade kunnat vara där mycket, mycket längre än dom sammanlagt 7 veckorna hon spenderat där men det finns inga pengar för det.

Hon är så fruktansvärt deprimerad och bryter ständigt ihop och är ofta mycket arg. Hon äter starka ångestdämpande mediciner dagligen och har gjort det sen sjukhustiden. Hon har förlorat allt hopp och det har kommit till en punkt då jag är rädd för hennes liv.

Nu får mamma ingen rehabilitering bortsett från 15-minutersbesöken från vårdcentralen(?) någon gång i veckan då dom går med rullator ute i trapphuset.

VAD kan man göra? Detta är ohållbart och vi behöver hjälp!

Annons:
[Beavis]
2011-07-03 16:44
#1

Hej Maryna

Välkommen hit, tyvärr ligger sajten mer eller mindre nere sen en tid pga dålig aktivitet så det kan dröja innan du får ett riktigt svar tyvärr. Får vi fler aktiva besökare kan det ju ändras.

Nu till din fråga: jag är lekman och går efter vad jag sett och hört och funderar på om det kan vara så pass enkelt att hennes tillfrisknad kan ha avstannat pga att hon rehabtränar för dåligt?

Det jag avläser av ditt inlägg är att hon bara tränar en kvart då och då när hon får besök av vårdcentralen… Hon skulle som du säger behöva mycket mer. Jag vet inte om ni i familjen kan hjälpa henne med fysisj träning och promenader? men vad hon behöver som du sett är ju stimulans genom träning och social verksamhet.

Sätt upp någon runda i hemmet hon skall gå varje dag, skaffa sådana där skumbollar man kramar med händerna osv. saker hon kan träna med hemma.

Men det viktiga är ju att hon får träna sin gång, gå promenader på byn, börja med korta som hon orkar de kan gradvis utökas.

Hennes muskel och nervkapacietet blir ju inte bättre av att hon bara sitter hemma tyvärr.

Vad tror sdu om mina förslag?

Du/ni är välkomna att skriva även på funktionshinder.ifokus den är öppen även för de med neurologiska skador och deras anhöriga.

bildochfoto
2011-09-19 08:28
#2

Jag har tränat bort min stroke och hon behöver röra sig mer än en kvart i veckan. Jag har tränat med Wii och det funkar bra. Du kan också använda dig av gummiband som tränar hennes rörlighet.

Jag har startat en grupp om rehabilitering av stroke http://www.facebook.com/?ref=logo#!/groups/192268147486482/

iMacKalle
2015-04-24 12:39
#3

Ingen patient med samma strokesymptom är den andre lik. En del klarar av en stroke medan andra får livslånga problem och förlamningar. Bra rehab omedelbart efter stroken är till stor hjälp och hur engagerade vårdpersonalen är.


Upp till toppen
Annons: