Annons:
Etikettvenötande
Läst 15737 ggr
[SvenA]
2010-03-14 14:59

Att ständigt vara ifrågasatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Personer med funktionshinder blir hela tiden ifrågasatta av myndigheterna

Har man funktionshinder och har ett behov av hjälp med vissa saker

Så blir man hela tiden ifrågasatt om det verkligen är nödvändigt med den Hjälp man begär?

Blir man bevilljad en viss form av stöd i form av ledsagning eller

Annan assistans så ska det omprövas varje år.

Det räcker inte att man har ansökt om det en gång och fått det bevilljat.

När man ansöker måste man uppge allt om ens liv och exakt till Vad man vill använda hjälpen till.

Det räcker inte med att uppge Föreningsverksamhet eller motion och att allnänt komma ut och träffa andra mäniskor.

Man måste uppge: Vilka föreningar man vill vara med i, detta trots att vi har Föreningsfrihet i landet.

Att behöva vända ut och in på sitt liv varje år är förnedrande för Individen som blir drabbad .

Det ska räcka med att man gör en ansökan om att man behöver ett antal timmar med praktisk hjälp på grund av sitt funktionshinder.

Man ska inte behöva vända ut och in på sitt liv inför helt främmande mäniskor varje år .

Jag tror inte att alla mäniskor skulle acceptera den behandlingen som vi Funktionshindrade hela tiden blir utsatt för av myndigheterna?.

Vem vill vara tvungen att vad man än ska göra behöva uppge det för myndigheterna?

Och varje år lämna in en ansökan om att få göra det man vill göra och låta andra mäniskor få bedöma om det är nödvändigt att göra det .

Det är så vi med varaktiga funktionshinder måste göra varje år…. Vi är helt utlämnade till vad andra anser att vi har behov av.

Vi är i praktiken omyndigförklarade, detta trots att den lagen inte finns längre .

Är man dessutom gift så ska den friska parten ställa upp 24 timmar

Och inte ha rätt till ett eget liv.

Båda parterna i ett normalt förhållande delar på allla uppgifter som behöver göras i ett hem. men om ena parten råkar ut för sjukdom Och får ett varaktigt funktionshinder. Så kräver samhället att den friska parten ska ta allt ansvar för hemmets skötsel. vilket inte är så konstigt.

Men att den friska parten också ska behöva vara vårdare av den sjuka parten dygnet runt- utan avlösning. detta kan man inte begära av den som är frisk.

Båda parterna måste kunna få leva ett självständigt liv vissa tider av dygnet.

För man slitter väldigt hårt på varandra om den ena parten hela tiden ska sköta både hem och den sjuka parten.

Vad beslutsfattarna och handläggarna inte tycks förstå är att man inte begär fler timmar än vad som verkligen är nödvändigt.

De tycks tro att man begär hjälp bara för att man tycker det är roligt.

men det är absolut Inte roligt att ständigt vara beroende av andra människor för att kunna förflytta sig utanför Sitt eget hem.

Det är även viktigt att komma ihåg att det är väldigt viktigt med att man har ett socialt liv utanför sitt hem också.

Har man ett bra socialt liv så mår man mycket bättre både rent fysiskt och psykiskt . Och behöver mindre sjukvårdande insatser .

Detta betyder att det är rent samhällsekonomiskt lönsamt att tillåta De antal timmar som man begär för att kunnna lämna sin bostad.

Det betyder även att den friska parten i ett förhållande orkar med att vara den som får dra tyngsta lasset i hemmet.

Om man envisas med att hela tiden ifrågasätta ens hjälpbehov så kan det faktiskt få den Konsekvensen at ett förhållande spricker och då blir det i slutändan dyrare för samhället.

Om förhållande har spruckit så kommer den parten som har et funktionshinder att behöva mera stöd av samhället I form av mera sjukvårdsinsatser och mera praktisk hjälp i hemmet .

Det finns ett stort stöd i FN konventionen om mänskliga rättigheter för personer med funktionshinder,

För att vi ska få den hjälp och stöd vi har behov av på grund av våra funktionshinder.

Annons:
[SvenA]
2010-03-17 18:15
#1

Att vi med olika funktionshinder verkligen ska behöva böna och be för att få våra grundlaggande behov tillgodosedda är verkligen ingen bra reklam för ett land som sverige som påstår sig värna om den lilla mäniskan

Att våra makthavare inte förstår innebörden av sina handligar i sådana här saker är inte alls konstigt för desjälva blir alldrig drabbade av det eftersom de har en egen gräddfil till allt och har så höga inkomster att de kan köpa sig förbi sådana här saker som vi andra får kämpa för eftersom vi inte har denna gräddfil

[per50]
2010-03-17 19:51
#2

Jag är sedan 10 december sjukskriven först för en infektion och sedan för att min sänka är något för hög.

För fjorton dagar sedan ringde försäkringskassan och frågesatte varför jag inte har börjat jobba och att jag har varit sjuk länge.

Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Dom kanske tror att jag är hemma för skoj skull eller att jag är arbetsskygg.

Man blir behandlad sämre en ett djur.

[SvenA]
2010-03-17 21:26
#3

Det värsta är just denna misstro mot oss med olika funktionshinder de verkar tro att vi tycker det är roligt att ständigt behöva fösvara oss

Våra makthavare som har satt upp alla dessa konstiga regler blir inte själva utsatta för denna misstro så därför förstår de inte när vi protesterar mot denna behandling vi får

Mammzing
2011-03-11 09:35
#4

Min stroke finns i huvet!
Inte på utsidan av mej.
Där är jag lika som förut.

Men det är rätt FK tror att jag fejkar.

[SvenA]
2011-03-11 10:04
#5

Har du inget läkarintyg som bevisar att du har haft en stoke då

[per50]
2011-03-11 11:22
#6

Uppdatering från 2. Jag har varit till läkaren här i Kramfors och har blivit bemött detsamma alltså att jag är lat och vill inte jobba och läkaren sa att det är bara att bita ihopp

Annons:
[SvenA]
2011-03-11 12:55
#7

Det är ett typiskt beteendefrån sådana som inte är drabbade av sjukdommar och vet hur det verkligen fungerar att leva med em kronisk sjukdom

[Beavis]
2011-03-16 22:24
#8

I grund och botten är det ju inte försäkringskassan som bestämt att vi/ni inte är sjuka/ handikappade ordern kommer uppifrån. Vår kära socialminister närmare bestämt.

sörengus
2011-11-18 11:02
#9

Hej  Jag håller med dig fult o fast är annhörigvårdare till min man och det är hemskt  utsatt alltid ifråga satt har knappt någon egen tid och en man som har ständdig smärta och mår jätte dåligt Var får man hjälp inte av sjukvården ialla fall.hans smärta förstör våra liv!!

Ove-D
2013-05-04 22:58
#10

En jättebra beskrivning och funderingar av TS i #0. 👍

Sen är det inte bara allt man får kämpa för utan att på olika forum inte "passa in" där heller för att man fattar trögt och inte förstår alla regler och funktioner som finns… Även om man har varit med på forumet länge så innebär det inte att man använt sig av alla funktioner, än mindre förstår dem! Jag har blivit avstängd från flera sajter här på iFokus. Jag tycker att acceptansen och förståelsen är för låg. Men det är väl så… att även iFokus ska spegla samhället… 😡

Maria
2013-05-09 11:19
#11

#10 Har du haft en stroke?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ove-D
2013-05-11 21:37
#12

#11 spelar det någon roll?

Jag arbetar med personer som haft stroke.

Maria
2013-05-11 22:55
#13

Du skriver ju i "jagform" därför så undrar jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: