Bilkörning efter stroke
Många som drabbats av stroke kan inte fortsätta att köra bil eller något annat motorfordon, vilket är en stor sorg för många.
Det kan bero på förlamning, minnesförlust eller annat funktionshinder, hur har ni eller era anhöriga drabbats?
Text och bild av Mona
Dela gärna med er av era erfarenheter?
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"
Det måste verkligen vara ett bakslag att inte kunna köra bil
Jag kan köra bil OCH motorcykel.
Men så gott som varje sommar, måste min sambo lära mig var handbroms och frikopplingen sitter. Ibland har jag t o m glömt var startnyckeln ska sitta! Men det räcker med EN genomgång varje år, så kan jag det igen.
Med bilkörning, så har jag NOLL KOLL på var jag är, om jag inte kört vägen själv ett 10-20-tal gånger.
Kör min sambo, vet jag inte ens var jag är! ÄVEN om jag varit där tidigare!
På sätt och vis är det rätt bra, för jag upplever ju en ny sak varje gång. Det blir aldrig repris.
Likaså när vi varit på utflykt. Vi kan ha varit där ett par gånger, men det minns jag inte. SÅ TILL VIDA att inte min älskade sambo, tålmodigt berättar bit för bit. DÅ kan jag minnas.
Men köra bil och MC får jag göra, för jag är ingen säkerhetsrisk i den bemärkelsen.
Jag får köra både bil och mc men jag tror inte någon skulle vilja åka med mig eftersom jag inte ser varken bil eller mc längre
Jag har då varit yrkeschauför så det kan kännas lite konstigt i bland
Det värsta är att vissa inte tror att man hittar vägen bara för att man inte ser längre jag kan köra vissa sträckor i huvudet så nog hittar man fast man inte ser alltid
Jag kan vimsa bort mej ordentligt om jag skall åka till en okänd adress, även med karta, då får Per vara kartläsare och guida mej rätt.
Men jag kan vimsa till det även inne i Örnsköldsviks stad, trots att jag borde känna till vägarna ganska bra efter en del år.
Många som ser helt normalt kör som om de var blinda, de tänker bara på sej själva, och att de skall fram före, det är snubblande nära många gånger att det skall bli en krock!
Lyckligtvis kör jag själv lugnt, men olyckor kan ju ske när många kör som de har stulit bilen.
"Ingen är felfri"
En del verkar ha köpt sina körkort via postorder så illa som de kör
Ja verkligen, inte underligt att det händer olyckor.
"Ingen är felfri"
Vet att det propageras för att stroke och epilepsi-patienter inte ska få behålla sitt körkort. Risken är stor att de drabbas under körgång, är en orsak.
Fast om man ska hårtdra det hela, så får alla lämna tillbaka sitt körkort, Vem kan intyga att just du, till exempel, inte får en hjärtattack, hjärnblödning eller bara svimmar rätt som det är.
Så om man tänker efter så är hela befolkningen i farozonen.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Ja verkligen, man kan ju somna vid ratten också, så vägarna är i så fall livsfarliga! man kanske får börja köra häst och vagn efter vägarna, men då kanske hästen skenar, så inget är riktigt säkert i alla fall.
"Ingen är felfri"
Det är ju svårt att lösa. Vad som helst kan ju hända. Somna, bli sjuk eller när de sträcker sig efter något. Men skulle jag tänka så när jag är ute och kör, så skulle jag bli tokig. Tur man kan koppla bort de tankarna
Väl mött, Tatsja
Ja man kan ju inte oroa sej hela tiden,då blir man bara sittande hemma.
"Ingen är felfri"
Även hemma kan det hända olyckor, så då får man inte gå upp ur sängen heller, för man kan snubbla på mattan. 
Väl mött, Tatsja
Javisst, och ligger man kvar i sängen kanske den brakar ihop också! 
"Ingen är felfri"
Man kan även fastna i sängkläderna så allt kan vara farligt om man drar det till dess yttersta gräns
Ja det är inte lätt, man kan aldrig vara riktigt säker. Så fort man föds börjar det hända saker för en.
Men inte oroar man sej hela tiden, för då blir det inte lätt att leva ett bra liv.
"Ingen är felfri"
Även innan man föds, finns risken för skada. Tror man blev galen om man gick och funderade på allt som är farligt och kan skada en. Tur det går att koppla bort från tankarna.
Väl mött, Tatsja
Ja vi lever i en farlig värld, men det är farligt att tänka för mycket på det, då vågar man inget, och det är ju inget bra liv!
"Ingen är felfri"
Hjärnan kan få kortslutning om vi funderar för mycket
Det blir tilt i hjärnkontoret
Väl mött, Tatsja
Ja precis 
"Ingen är felfri"
Ja det känner man till 
Även de människor som anser sig friska, kan få tilt.
Väl mött, Tatsja
Jo det kan drabba vem som helst.
"Ingen är felfri"
Även mig. Kan få riktigt tilt ibland.
Väl mött, Tatsja
Ja körkortet får man verkligen vara rädd om.
Man kan undra vad de tänker med de som chansar att köra bil när de druckit, jag kör inte ens efter en burk cider.
Jag förstår inte heller dem som kör slarvigt och fort, de riskerar olyckor och att tappa körkortet!
"Ingen är felfri"
Sen dessa dagen efter körare. De är ju fortfarande påverkade.
Väl mött, Tatsja
Ja de är ju helt livsfarliga, eller endel äldre personer som inte riktigt vill inse att de ser och reagerar sämre ute i trafiken, de tvärsvänger vid korsningar utan att blinka, eller vinglar hit och dit.
Eller endel ynglingar som nyss fått körkortet och skall köra fort och tufft, men det finns många som haft körkortet länge som gör så hela tiden också.
"Ingen är felfri"
Men blinkers igår inte i standatdutrustningen längre det är ett extra tillbehör som inte behöver användas så därför väljer man boer den när man köper bil
@ 26 detta har vi märkt speciellt på volvo. Vi räknade för skoj skull när vi åkte och handlade en dag. Stannade vid sidan och kollade sen vilka som blinkade i en korsning. Vi skrev också upp bilmärken. Men av cirka 100 bilar och varav runt 25 var volvo, så fanns ingen blinker på en enda volvo. Däremot de andra bilarna
Köra påverkad av alkohol eller andra droger, är en livsfara. Sen som Mona skriver. De som inte vill erkänna att synen är konstig.
Jag själv kör aldrig när jag märker att mina ögon inte vill, eller att kroppen känns konstig.
Väl mött, Tatsja
Konstigt att de har slutat ha blinkers som standardutrustning
det visste jag inte ens! Är man extra trött skall man helst inte köra eller köra så lite som möjligt.
Tänk dessa långtradarchaffisar som kör timme efter timme med tunga släp, man har läst om att fraktföretagen och chaufören bluffar med sina färdskrivare, men det kanske är bättre numera?
"Ingen är felfri"
Tror de gör som i utlandet, du får en tuta i julklapp itsället.
Jag har en granne som kör lastbil. Han säger också att det är lätt att fuska, men de flesta förare håller på sin rätt. han flackar land och rike runt.
Väl mött, Tatsja
Det är kanske därför det sker endel allvarliga olyckor på vägarna då trötta förare kör långa pass. Undrar varför de tog bort blinkers?
men man kan ju blinka med lyset eller tuta i stället.
"Ingen är felfri"
Det jag skrev om blinkers är inte verklighet det verkar bara vara så eftersom det blir allt flera som inte använder den
Blinker och signalhorn testas vid varje besiktning och det står i vägtrafik kunggörelsen att du ska annvända den
Men eftersom det inte beivras så struntar man i att annvända den
Och då får man den uppfattningen att det måste vara ett extra tillbehör
När det gäller kör och vilotider för tung trafik är det ¨å att alla fordom över 3,5 ton får bara köras 4,5 timmar utan rast
Fast taci får köra 11 timmar utan rast
Ja de kollar ju blinkers och tutan på besiktningen. Har märkt att allt flera struntar i att använda blinkers, det försvårar verkligen för andra trafikanter.
Konstigt att det inte är samma regler om vilotider bland alla yrkesförare.
"Ingen är felfri"
Undrar om en del skruvar bort säkring för blinkers efter besiktning. Lovar jag ser många som aldrig använder den. Ibland med fara för andra. Vad fick de lära sig i bilskolan egentligen?
Väl mött, Tatsja
Ja man vet ju inte, men nog är det riskabelt och dumt.
"Ingen är felfri"
Ofta kan man även se unga som har fått körkort. Då slutar de blinka och visa åt vilket håll de ska svänga. Livsfarligt.
Sen igår när vi var ute med Tatsja, så höll jag på att bli påkörd. Det är inte första gången detta händer. Verkar som om bilisterna tävlar om hur nära min rollator de kan komma.
Hade jag inte tagit bort högra handen från handtaget, så hade den blivit träffad. Både sonen och jag kände vinddraget från bilen.
Väl mött, Tatsja
Ja de kör skrämmande nära, verkligen onödigt, då det brukar finnas så gott om plats, det heter ju att man skall väja ordentligt i fall den som går eller cyklar vinglar till eller så.
Jag kan också bli vansinig på folk som kör så nära så de nästa puttar till bilen, de tänker inte på att man kan behöva tvärbromsa för något
"Ingen är felfri"
När vi är ute på promenad, så stannar vi alltid så långt åt diket vi kan. Sätter Tatsja. Då har jag kontroll över både hund och mig själv. Ändå finns det en del som försöker köra på mig. Hamnar jag i diket, så kommer jag inte upp.
Väl mött, Tatsja
Oerhört onödigt att göra så, då du går ut mot diket så mycket är du inte i vägen för dem.
"Ingen är felfri"
FÖRLÅT, FÖRLÅT ! Men när jag läser igenom så är det
den ena ursäkten efter den andra för att få köra bil.
Min man har haft stroke. Eftersom han är läkare så
förstog han direkt att aldrig mer bakom ratten. Vi har
försökt på gården och grusvägarna runtomkring.
Jag får illvråla om det kommer en katt över vägen, han
ser den inte trots att han för övrigt har kommit igång
jättebra (har slutat arbeta efter detta).
Så trots att han fick stroke så var det aldrig någon
läkare som tog upp detta med att ta ifrån honom kör-
kortet. Kanske att det var känsligare för att de varit
kolleger. Men fattar det ändå inte ändå…
Jag har arbetat som sköterska inom strokeenheten,
och som avdelningssköteska så fick jag läsa journalerna.
Och det var bara att konstera, att hur skicket än var, så
var det oerhört få där detta med körkortet togs upp.
Min man är klar, han kommenterar medicinska artiklar
o s v. Men som bilförare än han fullständigt urusel, en
katastrof ! Han märker inte att det ben som han fick
sämre balans med gjort att foten trampar hårdare. Och
jag får slita upp bilddörren då vid 3 tillfällen fått köra
runt på gården. Han förstår inte hur hårt han trampat
med det skadade benet. Om det gäller bromsen är
det ok. Men om det då gäller gasen `? ?
Jag håller till 100% på att har man fått en stroke, INGET
körkort de närmaste 1-2 åren. Sedan så ska det göras
en uppkörning av körskola.
Jag må uppfattas som elak, men med make med f.d.
stroke så håller jag på detta: ingen bilkörning. Trots
att det finns tusen anledning till olyckor i andra samma-
hang. Kram till er allihopa !
Du har fullständigt rätt det här med bilkörning efter stroke, ingen bilkörning på minst 2 år. Jag har själv epilepsi och jag skulle nog inte klara av att ta körkortet i dagsläget.
Med vänliga hälsningar
Min mamma sålde bilen efter sin stroke, ett hårt slag eftersom hon älskade att köra bil. Hon hade också svårt att röra sej på grund av förlamningen i armar och ben.
"Ingen är felfri"
Finns en del som klarar av att köra, men många vill ju inte erkänna att de är livsfarliga. Det finns i alla åldrar oavsett om man är sjuk eller ej.
Tänker bara på dessa farliga bilister som vägrar inse att de behöver glasögon.
Väl mött, Tatsja
Tack för trevliga svar ! Trodde att jag skulle få ducka efter
mitt inlägg, men det slapp jag tack och lov.
Ibland så tar min man sig en tur på gården, vi har stora ytor
och långt till andra bilvägar så det är helt ok.
Men nog tror jag att bilen kommer att explodera när han
kör in i garaget, det låter som om man är ute på vägen
där de har biltävlingar. Och så luktar det bränt gummi.
ja, ja, det får väl gå eftersom ingen ändå kan skadas !
Ingen fara, du har rätt i att man bör vara försiktig när man fått en stroke och vill köra bil, det beror väll också på hur mycket påverkad man har blivit av sin stroke både fysiskt och psykiskt.
"Ingen är felfri"
Känner man bara sin begränsning så kan man få köra. Jag själv kör ju aldrig om ögonen inte känns bra. Då får andra köra istället.
Väl mött, Tatsja
Problemet är dem som inte inser vilka begränsningar de har, och kör i alla fall.
"Ingen är felfri"
Oja, Se bara på den herren i Stockholm som var över 100 år och körde upp på Essingen i fel riktning. Nu gick det bra, men tänk ändå
Väl mött, Tatsja
Ojoj, tur att det gick bra
Men han har nog definitivt fått sluta köra nu.
"Ingen är felfri"
Har flera gånger fått tvärnita för bussar då de kör rätt ut i vägen trots att man är på väg förbi på en huvudled, man får verkligen tvärnita, vintertid kan det bli livsfarligt på ishalkan.
"Ingen är felfri"
Har en granne som kör långtradare. han är förbaskad på alla dessa som inte tar hänsyn, utan bara kliver rakt ut i gatan. Inte lätt att få stopp på 30 ton.
Väl mött, Tatsja
jo det kan man bli galen på, de ser sej inte om utan går rätt ut över vägen, men de har ju också sitt ansvar, fel att lägga allt ansvar på bilköraren.
"Ingen är felfri"
Det värsta och otäckaste jag varit med om, var en hal vinterdag när jag åkte buss. En mamma med barnvagn, körde bara ut vagnen i vägen. vi hamnade i diket bara för att bussen försökte väja för vagnen.
Är de inte mer rädda om sitt barn? Tack och lov så missade bussen vagnen, men vi som var med, fick en lindrig chock. Busschauffören höll kvar mamman tills polis kom. Lovar hon fick sina fiskar varma.
Väl mött, Tatsja
Usch vad oansvarligt! hon hade nog aldrig kunnat förlåta sej själv om barnet blivit svårt skadat!
Så himla onödigt, man vinner inget i tidsväg på att göra så heller, man bara riskerar olyckor, samma med folk som ska köra fort och fräckt och tvärbromsa i sista minuten.
Mona håller farten efter trafikmärkena, då får folk tycka att hon kör som en snigel det struntar jag i, det är inte på minsta vis tufft eller så att köra som en vettvilling.
Tycker man än idag kan se hur föräldrar skjuter ut vagnen för att få bilister att stanna. Fattar de ingenting.
Svårt att hålla farten själv. Älskar att gasa på.
Väl mött, Tatsja
Verkligen illa att de använder barnvagnen med sina barn i för att stoppa trafiken, vad tänker de med? 
Men du kör kanske förståndigt inne i tätbebyggt område där det kan rusa ut barn i vägen eller så? Många kör fort överallt, det är verkligen oansvarligt.
Det är bara på motorväg och landsväg jag gasar lite, annars kör jag med förstånd
Väl mött, Tatsja
Ser alltför ofta folk som gasar på inne i tätbebyggt område trots att man kan se skyltar som varnar för lekande barn. Så onödigt att chansa på det viset.
"Ingen är felfri"